Připravujeme revizi ŠVP na základě nového RVP. Rád bych se dotázal, kam přesně jsou přesunuty očekávané výstupy z původní informatiky tzv. kancelářský balíček Word, Excel, PowerPoint. Jsou již neočekávané? Lze je úplně vypustit? Jsou v jiném předmětu? Potřebuji jasné vyjádření k rozhodnutí jak s nimi dále pracovat. ICT-9-2-01 ovládá práci s textovými a grafickými editory i tabulkovými editory a využívá vhodných aplikací ICT-9-2-02 uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem ICT-9-2-03 pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví ICT-9-2-04 používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji ICT-9-2-05 zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě V případě modifikace požádám o umístění v RVP.
Zmíněné výstupy nejsou neočekávané. Jelikož jde o dovednosti, které by měly být rozvíjeny napříč všemi předměty, byly aktualizovány a rozpracovány do digitální kompetence:
Na konci základního vzdělávání žák:
– ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
– získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
– vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
– využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
– chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání
– předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky
V ideálním případě by učitelé napříč všemi předměty měli pro žáky připravit takové činnosti, aby byla tato kompetence rozvíjena. V praxi to však může znamenat i to, že se jejím rozvíjením bude zabývat pouze Informatika prostřednictvím vhodně zvolených aktivit. S konzultacemi těchto aktivit můžeme pomoci prostřednictvím Konzultačního centra případně mohou učitelé inspiraci najít na internetu (např. v modulu EMA na metodickém portálu RVP).