27.4.2023        |        363 

Dobrý den, pracujeme na revizi ŠVP podle nového RVP a ráda bych se zeptala, zda je k dispozici i novější manuál než Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání z roku 2005. Potřebovali bychom vědět, jaké části jsou v ŠVP pro základní školy závazné. Děkuji za pomoc.

Nový ucelený manuál pro tvorbu ŠVP nebyl vytvořen. Existují pouze dílčí ukázky úpravy ŠVP, např. úprava vyučovacího předmětu podle nového vzdělávacího oboru Informatika na základě metodických textů na webu Informatické myšlení. Co je v současnosti závazné a co doporučené v ŠVP, je uvedeno v poslední verzi RVP ZV schválené v roce 2021 RVP_ZV_2021_word.docx (live.com) v kapitole 11.1 Struktura ŠVP pro základní […]

20.4.2023        |        217 

Dobrý den, je možné vyhovět rodiči, který pro své dítě v osmém ročníku žádá o individuální vzdělávání v jednom předmětu? Děkuji Jana Jankovičová

•Současná legislativní úprava umožňuje individuální vzdělávání na 1. i na 2. stupni ZŠ podle § 41 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Z § 41 možnost individuálního vzdělávání v jednom předmětu nevyplývá. •MŠMT k individuálnímu vzdělávání vydalo informace a metodická doporučení, z jehož obsahu rovněž vyplývá, […]

11.4.2023        |        314 

Pěkný den. Přes Ředitelský modul jsem evidoval další zaměstnance školy, aby se mohli hlásit na semináře. Teď to nějak nemohu najít. Jak postupovat? Děkuji za odpověď. 

Dobrý den, přihlásit nového zaměstnance na vzdělávací program můžete po výběru programu z nabídky a u něj tlačítka Přihlásit se. Na výběr jsou standardně možnosti přihlášení přes ředitelský modul školy (po přihlášení pak zelený odkaz „Vytvořit a přihlásit nového účastníka“) nebo se může přihlásit sám přes účastnický modul – na některé vzdělávání v rámci projektových programů je […]

6.4.2023        |        218 

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda se mohu zúčastnit vašich webinářů jakožto studentka pedagogické fakulty? Vzhledem k mému oboru mě nejvíce zajímají webináře vztahující se k předmětům český a anglický jazyk. Ve formuláři pro přihlášení na takto zaměřený webinář je podmínkou vyplnění organizace/školy, na které působím. Já ale zatím na žádné škole neučím. Děkuji za odpověď. 

Dobrý den, pokud jste studentka vysoké školy, u bezplatných programů, i v rámci projektů, se můžete registrovat pod touto školou. Ve výběru pracovních pozic/funkcí/předmětů stačí zvolit „Jiné“ a přihláška by měla projít.  

30.3.2023        |        222 

Je potřeba nainstalovat nějaký program před začátkem webinářů? Děkuji

Dobrý den,       záleží o jaký webinář/ v jakém projektu se jedná. Většina webinářů NPI se koná na platformě Zoom nebo Teams. Většina z nich nevyžaduje stažení aplikace, lze  webinář sledovat přes webové rozhraní. O konkrétních technických záležitostech by vás měl garant webináře informovat min. 1 den předem.

23.3.2023        |        258 

Dobrý den, vystudovala jsem VŠ nepedagogického zaměření, dodělala jsem si DPS – učitelství odborných předmětů na SŠ, ovšem ráda bych v budoucnu učila na základní nebo střední škole všeobecně-vzdělávací předměty. Můj dotaz tedy zní, jak si dodělat kvalifikaci, aby byla vyhovující pro tuto oblast? Děkuji.

Na Vámi níže vznesený dotaz uvádíme, že jste získala kvalifikaci učitelky 2. stupně ZŠ na základě ustanovení § 8 odst. 1 písm. d) zákona č. 563/2004 Sb., o pedag. pracovnících a o zm. někt. zák., ve znění pozd. předp., tím, že jste absolvovala magisterské vzdělání „studiem v akreditovaném magisterském stud. programu studijního oboru odpovídajícího charakteru vyučovaného […]

23.3.2023        |        143 

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na praxi. Prosím o odbornou radu pro 63-41-M02_Obchodni_akademie. V RVP je uvedeno: \“Do ŠVP musí být zařazena odborná praxe v minimálním rozsahu 4 týdny za celou dobu vzdělávání. Odborná praxe se organizuje v souladu s platnými právními předpisy. Odborná praxe může být prováděna částečně nebo i plně formou učební praxe.\“ Mám dotaz, zda je možno mít za celou dobu vzdělávání praxi v rozsahu jen 2 týdny a zbytek nahradit (2 hodiny/týden ve 3.ročníku) předmětem fiktivní firma? Může být předmět fiktivní firma považován za učební praxi? 

Ano, předmět fiktivní firma integruje učivo z více obsahových okruhů a jednoznačně splňuje definici učební praxe.

21.3.2023        |        111 

Obracím se na Vás s dotazem ohledně zápisu PRŮŘEZOVÝCH TÉMAT do třídní knihy. Je nutné zapisovat probrání jednotlivých průřezových témat do třídní knihy? Případně jakou formou? Děkuji.

Zápis do třídní knihy je (v souladu s výkladem ČŠI) v pravomoci ředitele školy. On rozhoduje o tom (dohodne se s učiteli), co a jak se bude do třídních knih zapisovat. Zápisy by pro něj i pro učitele měly být informací o průběhu vzdělávání v jednotlivých třídách daných ročníků. Pokud má škola dobře zpracovaný ŠVP […]

17.3.2023        |        181 

Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda má být lyžařský výcvik povinně zařazen do švp školy nebo záleží na každé škole, zda ho organizuje či ne. Děkuji předem za odpověď.

Je určitý rozdíl v tom, zda se jedná o lyžařský výcvik na úrovni nižšího gymnázia, kde se ŠVP vytváří podle RVP ZV, nebo na úrovni vyššího gymnázia, kde se ŠVP vytváří podle RVP G. V RVP ZV je učivo doporučené. Lyžování je zpravidla řazeno do 7. ročníku základního vzdělávání. Z toho vyplývá, že lyžování na nižším stupni […]

14.3.2023        |        126 

Dobrý den, Předěláváme naše ŠVP a měly bychom dva dotazy.

1. Je povinnost mít zapracované minimální výstupy do našeho ŠVP? Na vašich stránkách v Konzultačním centru jsme našli podobný dotaz z roku 2021 a vaše odpověď zněla takto: \“Minimální doporučená úroveň pro úpravu očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření (MDÚ) je součástí RVP ZV od roku 2016. Do svých ŠVP ji školy zapracovávaly jedním z těchto způsobů: a) v charakteristice ŠVP jen odkazem na RVP ZV b) v charakteristice ŠVP popisem způsobu, kterým využije minimální doporučenou úroveň pro úpravy očekávaných výstupů c) rozpracováním do obsahů vyučovacích předmětů přímo v ŠVP\“ Platí tato odpověď i nadále? Pokud máme v naší škole nějaké žáky se sníženými výstupy, stačí se tedy v našem ŠVP odkázat na výstupy RVP a zapracovat je do IVP konkrétního žáka?

2. Není nám úplně jasné, jestli je povinnost zapracovat nějakým způsobem do našeho ŠVP: Předmět speciálně pedagogické péče (PSPP). V odpovědích v Konzultačním centru jsme našli tuto odpověď z roku 2012: \“V případě individuální integrace žáka se zdravotním postižením škola nemusí zpracovávat samostatný školní vzdělávací program. V kapitole ŠVP, která popisuje zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), je třeba uvést, jakým způsobem je zabezpečena výuka těchto žáků. Tím škola dává najevo svou otevřenost a připravenost k jejich vzdělávání. Je třeba popsat, zda škola žáky se SVP integruje do běžných tříd a jaké podmínky jsou pro vzdělávání těchto žáků vytvářeny. \“ Přesně takto to máme zpracováno v našem ŠVP, žáci docházejí na PSPP v rámci disponibilních hodin na základě domluvy s učiteli. Podle naší spec. pedagožky je nutné, aby byl PSPP uveden v učebním plánu, byly pro něj zpracovány dílčí výstupy a byl hodnocen na vysvědčení. Předem děkujeme za odpověď.

Znění obou odpovědí, které uvádíte, jsou v pořádku. Zapracování PSPP v případě běžné školy není třeba. Předmět speciálně pedagogické péče a jeho rozsah i náplň nastavuje a doporučuje PPP nebo SPC a (i po konzultaci se školou) rovněž dle konkrétních potřeb každého žáka.

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798