13.10.2021        |        676 

Můj dotaz se týká podpůrného opatření 2. stupně, v kterém je žákům s neznalostí českého jazyka doporučována čeština jako další jazyk v rozsahu 3 hodiny týdně. Nemáme problém žákům toto podpůrné opatření zajistit (prostory i plně kvalifikovaného pedagoga máme). Jak však pořešit toto opatření v ŠVP? Nejedná se o předmět speciálně pedagogické péče – ve smyslu předmětu či nápravy. Můžeme utvořit v rámci vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace samostatný vzdělávací předmět Čeština jako další jazyk, který bychom nabízeli pouze žákům s tímto podpůrným opatřením? Časovou dotaci 3h týdně čerpáme z disponibilní dotace předmětu Český jazyk, žáci tedy na předmět dochází v době, kdy kmenová třída má Čj. Učební osnovy vychází z Kurikula češtiny jako dalšího jazyka pro základní vzdělávání, předmět bychom rádi slovně hodnotili. Prohledala jsem všechna metodická doporučení a nikde jsem nenalezla, jak toto opatření uplatnit vzhledem k ŠVP (učebním plán, učební osnovy). Prosím o popis možností, jakým způsobem toto podpůrné opatření ve škole realizovat a jak realizovaný způsob zanést do ŠVP. 

Čeština jako druhý jazyk není součástí RVP ZV, není ji tedy možné zařadit v ŠVP do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace, která se vztahuje na všechny žáky. 
Vzdělávání žáků s nedostatečnou znalostí češtiny (cizinci i čeští občané) je možné  propsat do kapitoly ŠVP popisující zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a mimořádně nadaných. Češtinu jako druhý jazyk je možné zařadit mezi volitelné předměty a vycházet z ukázky zpracování vzdělávacího obsahu na úrovni školy, který je součástí Kurikula češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání.
 

Nenašli jste, co jste hledali?

Stačí vyplnit formulář pro odeslání dotazu.

Pošlete nám dotaz

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798