Můj dotaz se týká podpůrného opatření 2. stupně, v kterém je žákům s neznalostí českého jazyka doporučována čeština jako další jazyk v rozsahu 3 hodiny týdně. Nemáme problém žákům toto podpůrné opatření zajistit (prostory i plně kvalifikovaného pedagoga máme). Jak však pořešit toto opatření v ŠVP? Nejedná se o předmět speciálně pedagogické péče – ve smyslu předmětu či nápravy. Můžeme utvořit v rámci vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace samostatný vzdělávací předmět Čeština jako další jazyk, který bychom nabízeli pouze žákům s tímto podpůrným opatřením? Časovou dotaci 3h týdně čerpáme z disponibilní dotace předmětu Český jazyk, žáci tedy na předmět dochází v době, kdy kmenová třída má Čj. Učební osnovy vychází z Kurikula češtiny jako dalšího jazyka pro základní vzdělávání, předmět bychom rádi slovně hodnotili. Prohledala jsem všechna metodická doporučení a nikde jsem nenalezla, jak toto opatření uplatnit vzhledem k ŠVP (učebním plán, učební osnovy). Prosím o popis možností, jakým způsobem toto podpůrné opatření ve škole realizovat a jak realizovaný způsob zanést do ŠVP.
Čeština jako druhý jazyk není součástí RVP ZV, není ji tedy možné zařadit v ŠVP do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace, která se vztahuje na všechny žáky.
Vzdělávání žáků s nedostatečnou znalostí češtiny (cizinci i čeští občané) je možné propsat do kapitoly ŠVP popisující zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a mimořádně nadaných. Češtinu jako druhý jazyk je možné zařadit mezi volitelné předměty a vycházet z ukázky zpracování vzdělávacího obsahu na úrovni školy, který je součástí Kurikula češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání.
Kontakt
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
veronika.sovakova@npi.cz
+420 775 148 798