9.11.2022        |        1005 

Dobrý den, jsem koordinátor ŠVP. Tápeme ohledně výstupů a učiva ve vlastivědě ve 4. a 5. třídě týkajících se dějin. V RVP (po škrtech) jsou pro 2. období pro oblast Člověk a jeho svět tyto výstupy:

– pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy

– využívá knihovny, sbírky muzeí a galerií jako informační zdroje pro pochopení minulosti

– srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik.

Když jsem porovnávala ŠVP asi dvaceti různých škol, jsou tam v rozpracovaných výstupech a následně učivu veliké rozdíly. Zhruba polovina škol se věnuje na prvním stupni historii od pravěku po současnost (mají učivo např. Nejstarší osídlení naší vlasti, způsob života Slovanů, Velká Morava, český přemyslovský stát, počátky křesťanství – Cyril a Metoděj., Český stát, Karel IV., Jan Hus- české země v době husitství. Nástup Habsburků, Marie Terezie a Josef II.) Druhá polovina škol to pojala zase jinak (Učivem např. báje, mýty, pověsti, orientace v čase a určování času, dějiny jako časový sled událostí, kalendáře, letopočet, generace, proměny způsobu života v našem regionu). Je pro nás jako pro málotřídní školu zásadní, jak hluboko má učivo vlastivědy zasahovat a překvapuje mě, jak veliké rozdíly mezi školami jsou. Ptám se, jestli je opravdu pouze na škole, jak tyto konkrétní výstupy z RVP pojme. Chtěla bych ujištění, že česká školní inspekce nebude kritizovat, že bychom přehled dějin na 1. stupni vypustili. 

Při tvorbě ŠVP se řídíte očekávanými výstupy, které jsou povinné. Podstatné je vzít také v úvahu charakteristiku vzdělávací oblasti, kde je uvedeno: V tematickém okruhu Lidé a čas se žáci učí orientovat v dějích a v čase. Poznávají, jak a proč se čas měří, jak události postupují v čase a utvářejí historii věcí a dějů. Učí se poznávat, jak se život a věci vyvíjejí a jakým změnám podléhají v čase. V tematickém okruhu se vychází od nejznámějších událostí v rodině, obci a regionu a postupuje se k nejdůležitějším okamžikům v historii naší země. Podstatou tematického okruhu je vyvolat u žáků zájem o minulost, o kulturní bohatství regionu i celé země. Proto je důležité, aby žáci mohli samostatně vyhledávat, získávat a zkoumat informace z dostupných zdrojů, především pak od členů své rodiny i od lidí v nejbližším okolí, aby mohli společně navštěvovat památky, sbírky regionálních i specializovaných muzeí, veřejnou knihovnu atd. Z výše uvedeného je patrné, že tzv. malý dějepis (tedy podrobná historie od pravěku po současnost) není na 1. stupni na místě. Důraz by měl být kladen na místně ukotvené učení, tedy poznávání historie prostřednictvím místních pramenů (památek, pamětníků, muzeí, …) v kontextu významných okamžiků v historii naší země. Doporučujme tedy, abyste se inspirovala spíše druhou variantou zpracování ŠVP, kterou v dotazu uvádíte.

Nenašli jste, co jste hledali?

Stačí vyplnit formulář pro odeslání dotazu.

Pošlete nám dotaz

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798