Závazným východiskem pro tvorbu ŠVP je příslušný rámcový vzdělávací program. V případě základního vzdělávání tedy RVP ZV. Dobře je to vidět právě na Standardu finanční gramotnosti. Ten sloužil jako vodítko pro autory různých materiálů, vzdělávacích akcí a aktivit škol, které ověřovaly jeho funkčnost. Závazný nebyl a není. Při úpravě RVP ZV však byly vzdělávací obsahy Standardu finanční gramotnosti v podobě příslušných očekávaných výstupů začleněny do RVP základního i středního vzdělávání. Tím se staly závazné a školy na základě toho upravily své školní vzdělávací programy. Více například na portálu RVP.cz. https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6461.
S ostatními gramotnostmi je to obdobné. Pro základní školy jsou závazné očekávané výstupy v aktuálně platném RVP ZV, které mají povinnost rozpracovat ve svém ŠVP do osnov vyučovacích předmětů a ročníků. Mnohé očekávané výstupy svým charakterem indikují aplikační úroveň, která je charakteristická pro gramotnosti. Standardizace dalších gramotností podobně jako je tomu u finanční gramotnosti zpracována není, základy gramotností jsou obsaženy v souborech očekávaných výstupů jednotlivých vzdělávacích oborů a zejména v charakteristikách vzdělávacích oblastí.
Významným faktorem přispívajícím k rozvoji gramotností je způsob, jakým výuka probíhá, míra aktivity žáků při učení, použité metody a výukové materiály a kompetence pedagogů směřovat výuku tak, aby žáky k jednotlivým gramotnostem skutečně vedli.
Projekt Podpora práce učitelů (PPUČ) nabízí jako dílčí výstupy podpůrné materiály, které lze dobře využít pro podporu gramotností při plánování i realizaci ŠVP. Jedná se především o materiály: „Učitel rozvíjející gramotnosti“, „Čtenářská, matematická a digitální gramotnost v uzlových bodech vzdělávání“, „Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání“, Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání“, „Digitální gramotnost v uzlových bodech vzdělávání“. Více informací o podpoře rozvoje gramotností napříč vyučovacími předměty naleznete na internetové stránce gramotnosti.pro.