2.1.2020        |        119 

Obracím se na vás s několika dotazy a budu ráda za vaši dopomoc. Ze dvou PPP v naší lokalitě jsme dostali zcela protichůdné informace, proto si dovoluji požádat o konzultaci a názor vás. 1. Vzdělávání dětí – cizinců: Konkrétně jsme řešili případ, kdy dítě italských rodičů, primární jazyk je italština, mělo ukončeno 3.ročník v mezinárodní italské ZŠ. Následně přešlo k nám do školy a bylo zjištěno, že úroveň českého jazyka odpovídala 1.- 2.třídě (dle objektivního posouzení a vyšetření). Dle vyjádření jedné PPP není možné zařadit dítě do nižšího – v tomto případě 2. ročníku, má-li již ukončený 3.ročník, ani když je to v zájmu dítěte a rodiče by s tímto postupem souhlasili. Jediný navrhovaný postup byl nechat žákyni opakovat 4.ročník, pokud nároky nezvládne. Druhá PPP (soukromá) tvrdila, že je v kompetenci ředitele školy zařadit takové dítě při přijímání i do nižšího ročníku. Jaký je tedy správný postup? Existuje ještě nějaká jiná možnost? 2. Rozhodnutí o vzdělávání podle IVP: opět máme nejednotné informace. Jedna PPP tvrdí, že ředitel musí rodičům vydat souhlas se vzděláváním dítěte dle IVP, jiní poradenští pracovníci uvádějí, že již dva roky toto není nezbytné – dle nich stačí pouze doporučení ze ŠPP a souhlas rodičů. 3. Předmět speciálně pedogogické péče: může být tento předmět zařazen pro dané žáky do rozvrhu hodin? Mohou si speciální pedagogové brát žáky, kteří mají doporučen předmět speciálně pedagogické péče, v daný čas z konkrétní vyučovací hodiny a pracovat s nimi individuálně(např. v rozvrhu hodin má třída matematiku, ale žák se SVP má v této době předmět speciálně pedagogické péče)?

1. Z dotazu nevyplývá, jak a kým byla žákyně testována a ani, zda se jednalo o testování znalosti češtiny jako cizího (druhého jazyka) nebo bylo pouze ověřováno, zda naplňuje očekávané výstupy učení vzdělávacího oboru český jazyka a literatura pro třetí ročník. Nelze tedy posoudit, co je v nejlepším zájmu konkrétní žákyně a na dotaz lze odpovědět pouze obecně.
Každý ředitel školy má pravomoc zařadit nově příchozího žáka do ročníku na základě svého uvážení. Pokud je jediným žákovým handicapem nedostatečná znalost vyučovacího jazyka, platí pravidlo zařazovat žáka dle věku do stejného ročníku a nastavit podpůrná opatření, která mu umožní naplnit vzdělávací obsah. V odůvodněných případech lze žáka zařadit maximálně o jeden ročník níže.

2. VYHLÁŠKA ze dne 21. ledna 2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb., vyhlášky č. 416/2017 Sb., vyhlášky č. 244/2018 Sb., vyhlášky č. 196/2019 Sb. a vyhlášky č. 248/2019 Sb.stanovuje, že IVP se zpracovává na základě doporučení ŠPZ. Formulář Doporučení, který je přílohou vyhlášky, přímo obsahuje prostor pro žádost zákonných zástupců (žáka ) o povolení vzdělávání dle IVP i prostor pro vyjádření informovaného souhlasu s poskytnutím doporučovaných podpůrných opatření. Rozhodnutí o vzdělávání dle IVP (jako podpůrné opatření) tedy tato vyhláška, stejně jako školský zákon v §165 (ve výčtu povinnostech ředitele v oblasti státní správy) nezakotvuje.

3. VYHLÁŠKA ze dne 21. ledna 2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů v příloze vyhlášky č. 1 nestanovuje žádná omezení pro realizaci předmětu speciálně pedagogické péče. Metodické doporučení NÚV, dostupné na http://www.nuv.cz/t/pspp, zdůrazňuje kompetenci ředitele školy pro toto rozhodnutí.

Nenašli jste, co jste hledali?

Stačí vyplnit formulář pro odeslání dotazu.

Pošlete nám dotaz

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798