Inspekce nám vytkla, že žáci ve druhé třídě rýsují, což neodpovídá výstupu RVP. V učivu je měření úseček a dále úsečka, přímka a lomená čára. Můžete nám prosím poradit, co by mělo být konkrétním výstupem pro toto učivo? V učebnicích, které mají doložku MŠMT a jsou zpracovány dle RVP, všude rýsování je. V praxi nám přijde obtížné jevy pouze pojmenovávat, aniž by si to děti vyzkoušely. Chápeme, že tvůrci RVP chtěli děti zbavit stresu z brzkého rýsování. Je přípustné uvádět v ŠVP např. „Pracuje s pravítkem“ nebo „Pokouší se rýsovat“?

V RVP ZV skutečně není v prvním období požadováno rýsování a očekávaný výstup „porovná velikosti útvarů, měří a odhaduje délky úsečky“ předpokládá práci žáků např. s pracovními listy s již narýsovanými úsečkami různé delky, nebo s „úsečkami“, které žák může objevit kolem sebe v reálném světě.

Při úpravě ŠVP doporučujem zařadit tento výstup do poznámky jako rozšiřující učivo v případě, že žáci jsou natolik motoricky vyspělí, že rýsování jim nebude činit žádné potíže. Inspirací Vám může být Příklad zpracování učebních osnov na stránkách MŠMT http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/03/Doporucene-ucebni-osnovy-predmetu-CJL-AJ-a-M-pro-zakladni-skolu.pdf, kde jsou podobné poznámky využity.

Uvádět v ŠVP „pracuje s pravítkem“ či „pokouší se rýsovat“ není vhodné z důvodu nejasné interpretace konkrétního naplňování tohoto výstupu a jeho hodnocení.

Jestliže se rozhodnete rýsování ve druhém ročníku ponechat, musíte umět velmi dobře vysvětlit, proč tento výstup předčasně zařazujete. Hlavním argumentem nemůže být to, že učebnice běžně uvádějí tyto dovednodnosti, hlavní musí být konkrétní koncepce matematického vzdělávání na vaší škole, vycházející z RVP ZV, i když někde doplněná a upravená nad rámec tohoto dokumentu.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798