11.2.2021        |        118 

Prosím Vás o zodpovězení 2 dotazů. 1) Máme na škole žáka, který má úpravu obsahu na úroveň očekávaných výstupů dle RVP ZV v minimální úrovni obtížnosti. Dosud nám ale nikdo nebyl schopen poradit, jak to máme zapracovat do IVP. Jak konkrétně – co tam napsat, jakým způsobem. 2) Máme žáka, který bude vzděláván dle individuálního vzdělávacího plánu, který bude zpracován dle úpravy RVP ZV platné od 1.9.2016 (snížení požadavků na minimální doporučenou úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření). Na stránkách RVP jsem našla příklad zpracování pro Čj (3 sloupečky – minim.výstupy, školní výstupy, učivo). Není mi ale jasné, zda mohu omezovat učivo proti našemu běžnému ŠVP. Anebo jestli učivo zůstane nezměněné, pouze z něj žák nebude mít výstup.

1) Minimální úroveň pro úpravu očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření (MDÚ) je popsána v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) u každého vzdělávacího oboru vždy pro 3., 5. a 9. ročník. Tyto výstupy jsou na základě doporučení školského poradenského zařízení vodítkem pro tvorbu individuálního vzdělávacího plánu (IVP) žáka s lehkým mentálním postižením. Ve školské praxi lze ale s ohledem na předpoklady žáků tyto výstupy překračovat nebo naopak k nim pouze směrovat. Při snižování vzdělávacího obsahu není možné upravovat výstupy pod úroveň danou Rámcovým vzdělávacím programem pro obor vzdělání základní škola speciální.
Při tvorbě IVP lze vycházet např. z konkretizací MDÚ do jednotlivých ročníků tak, jak je ve svých školních vzdělávacích programech popisují školy zřízeně podle § 16 školského zákona pro žáky s mentálním postižením a které jsou dostupné v prostředí metodického portálu www.rvp.cz zde:https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10839
Otevřením každého vzdělávacího oboru je možné dohledat Konkretizaci minimální doporučené úrovně.
Postup zpracování IVP je podrobně objasněn zde: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10466

2) Obsah IVP žáka vychází z vašeho školního vzdělávacího programu (ŠVP), ale vždy zohledňujete možnosti žáka s mentálním postižením. Vysvětlení najdete v RVP ZV. Pokud prostudujete MDÚ, zjistíte, že jsou opatřeny kódy. Kódy MDÚ ukazují jejich provázanost s běžnými výstupy. Pro jednoznačnou identifikaci je většina výstupů MDÚ označena písmenem „p“ a kódem obsahově odpovídajícího očekávaného výstupu. Pokud není v daném tematickém okruhu žádný přímo související očekávaný výstup, výstupy MDÚ nejsou kódem označeny a představují vhodné specifické znalosti a dovednosti dosažitelné i při případné úpravě výstupů. Očekávané výstupy, pro které není uveden výstup v MDÚ, mohou být při případných úpravách výstupů v individuálním vzdělávacím plánu IVP) bez náhrady vypuštěny. Pokud je výstup v MDÚ totožný s očekávaným výstupem, tak je označen shodným kódem bez přidaného písmena „p“.

Nenašli jste, co jste hledali?

Stačí vyplnit formulář pro odeslání dotazu.

Pošlete nám dotaz

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798