Můj dotaz se týká RVP ZV, přesněji oblasti Člověk a svět práce na druhém stupni ZŠ. V RVP ZV je uvedeno, že tematický okruh “Svět práce“ je “závazný pro 8. a 9. ročník“. Znamená to, že jej škola musí vyučovat v 8. i 9. ročníku? K danému okruhu jsou vázány pouze 4 očekávané výstupy, které je podle mě možné naplnit během jednoho ročníku, možná i za jedno pololetí, např. první pololetí v 9. ročníku. Dělení výstupů do dvou ročníků mi přijde zbytečné.

I když má okruh pouze 4 očekávané výstupy, tyto výstupy jsou velmi komplexní, neboť zahrnují celý proces přípravy na budoucí povolání – tzn. pochopení vlastních dovedností a silných stránek, orientaci v profesní nabídce, volbu profesní a související vzdělávací dráhy, dovednosti sebehodnocení a sebeprezentace, práci s osobním portfoliem… Žáci si během tohoto procesu mohou vyzkoušet různé modelové situace spojené se světem práce, rozhodují se o své budoucnosti a získávají důležité dovednosti pro život i pro své budoucí uplatnění. Navíc v budoucnu se očekává spíše posilování této oblasti v RVP , než naopak.
Proto nedoporučujeme tento okruh realizovat v rozsahu pouze jednoho pololetí, ale držet se předepsaného rozsahu, tj. celkem 2 hodiny během 2. stupně mezi 7. a 9. ročníkem (v RVP je uvedeno „s možností realizace od 7. ročníku“). Podle podmínky „závazný pro 8. a 9. ročník“ je zapotřebí mít min. 0,5 hodiny v každém z těchto ročníků, pakliže okruh nerealizujete již v ročníku 7.
Jednou z možností je také propojit závazný okruh Svět práce s jiným povinně-volitelným okruhem vzdělávací oblasti Člověk a svět práce – celkem jsou v Rámcovém učebním plánu pro oblast 3 hodiny během 2. stupně (jako minimum), které se mají rozložit mezi okruh Svět práce a 1 další volitelný okruh.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798