Můj dotaz se týká vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, konkrétně předmětu speciálně pedagogické péče pro tyto žáky (Čeština jako cizí jazyk) na 1. stupni ZŠ. Prosím o popsání způsobu, jak toto učinit – z jaké hodinové dotace čerpat, zda zahrnout do učebního plánu, zda hodnotit na vysvědčení, popř. jaké možnosti máme.

Pokud je posílení výuky češtiny jako cizího (druhého) jazyka doporučováno jako forma další péče o žáka ve škole, jedná se o druh intervence, která má přispět ke zlepšení aktuálních obtíží žáka a v těchto případech nemá předmět speciálněpedagogické péče povahu povinné vyučovací hodiny ve smyslu § 26 odst. 2 školského zákona a nezapočítává se do maximálního týdenního počtu povinných vyučovacích hodin stanoveného pro jednotlivé ročníky příslušným rámcovým vzdělávacím programem.

Z toho důvodu není účelné sestavovat pro výuku tohoto předmětu učební osnovy, postačuje informace o poskytování tohoto podpůrného opatření školou v části ŠVP, která se věnuje zabezpečení výuky žáků se SVP nebo v části charakteristika vyučovaného předmětu. Intervence se nehodnotí.

Pokud se však využívá intervence v podobě předmětu speciálněpedagogické péče- jako vyučovací předmět, pak škola zapracuje předmět do školního vzdělávacího programu a žáci jsou z tohoto vyučovacího předmětu hodnoceni formou slovního hodnocení.

V těchto případech je předmět speciálněpedagogické péče jako vyučovací předmět realizován v disponibilních hodinách daných rámcovým učebním plánem příslušného rámcového vzdělávacího programu a započítává se do maximálního počtu povinných vyučovacích hodin stanovených v souladu s § 26 odst. 2 školského zákona příslušným rámcovým vzdělávacím programem.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798