17.3.2021        |        100 

Jako koordinátor ŠVP se na Vás obracím s prosbou o radu. Naše škola již řadu let využívá digitální technologie a to již od 1. ročníku ZŠ. Proto zvažujeme zavedení informatiky již od 1. ročníku buď formou hodiny týdně v rámci ČJ nebo vytvořením nového předmětu. Je možné vytvořit pro 1. – 3. ročník nový předmět a nazvat ho Informatika nebo zvolit jiný název. Je to vůbec přípustné?

Dobrý den,
v RVP ZV není uvedeno, jak se předměty, které si škola vytvoří na základě charakteristik vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů, mají jmenovat.
Pokud si škola vytvoří předměty s názvy odlišnými od vzdělávacích oborů uvedených v RVP ZV a rozdistribuuje do nich očekávané výstupy a vzdělávací obsah tak, aby byly naplněny všechny požadavky RVP ZV, je to plně v její kompetenci.
ŠVP vychází z konkrétních vzdělávacích záměrů školy, zohledňuje potřeby a možnosti žáků, reálné podmínky a možnosti školy. Má na zřeteli postavení školy v regionu i sociální prostředí, ve kterém bude vzdělávání probíhat. Vzdělávací proces na konkrétní škole se pak uskutečňuje podle ŠVP, který si škola vypracovala. Co se týče hodinové dotace, je nutné dbát na dodržení minimální hodinové dotace určené pro jednotlivé vzdělávací oblasti v rámcovém učebním plánu.
V případě integrace informatiky s jiným oborem, např. s českým jazykem, jak uvádíte, je třeba navýšit povinnou časovou dotaci z disponibilních hodin tak, aby vzdělávací obsah informatiky nebyl realizován na úkor vzdělávacího obsahu českého jazyka.
Pokud ale chcete zařadit do jiných oborů očekávané výstupy, které s daným oborem souvisejí a směřují k naplňování digitální kompetence (pro český jazyk např. psaní textů v elektronické podobě, online komunikace) a jejich dosahování nebude představovat výrazné navýšení časových nároků, pak časovou dotaci navyšovat nemusíte.

Nenašli jste, co jste hledali?

Stačí vyplnit formulář pro odeslání dotazu.

Pošlete nám dotaz

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798