26.3.2021        |        246 

Rád bych se zeptal v souvislosti s revizí RVP pro ZV na úpravu ŠVP. Pokud pro získání hodin pro předmět informatika nebudeme ubírat z obsahu vzdělávací oblasti Člověk a příroda (např. fyziky) a hodláme tím pádem učit dál např. i zákony síly (např. setrvačnost), bude nutné v ŠVP toto učivo označit jako rozšiřující? Já chápu jako rozšiřující učivo takové, které volím na základě složení třídy, časových dispozicích a aktuálních možnostech (např. tematicky k projektovému dni), ČŠI chápe jako rozšiřující učivo všechno učivo, které je nad rámec RVP a údajně se hodnocení takového učiva nesmí projevit v hodnocení na vysvědčení. Proto bych v tom chtěl mít jasno.

K Vašim dotazům Vám sdělujeme:

Upravený RVP ZV publikovaný v lednu 2021 byl připraven se záměrem umožnit využívání digitálních technologií ve výuce a při této příležitosti dílčími úpravami ve vybraných oblastech vzdělávání odlehčit výuku od nároků na formální učení. Tím zlepšit podmínky pro dostatečně pochopení smyslu vyučovaných jevů a pojmů a jejich propojení do souvislostí. Podpořit tak hlavní cíl základního vzdělávání, tj. vybudovat základy na nichž bude žák dál stavět v dalším vzdělávání i ve vytváření vlastních řešení a postojů k problémům, se kterými se setká.

1. Upravený učební plán, který je součástí upraveného RVP ZV vychází ze záměru posílit výuku informatiky zvýšeným počtem týdenních hodin, a přitom zachovat prostor pro rozhodování školy, tj. zachovat počet disponibilních hodin. Je věcí školy, jak disponibilní hodiny využije. Pokud se rozhodne zachovat počet týdenních hodin pro výuku v oblasti Člověk a příroda, je tedy toto rozhodnutí možné.

2. Zachování počtu hodin pro oblast Člověk a příroda by však nemělo vést k automatickému zachování dosavadního způsobu výuky. V oblasti Člověk a příroda návrh otevírá možnost koncipovat výuku s větším důrazem na badatelské činnosti, žákovské experimenty, hledání souvislostí, kooperaci a diskuzi při řešení problémů. Implementace digitálních technologií do výuky je i příležitostí více přiblížit výuku žákům, uplatňovat při výuce prostředky, které jsou dnes běžnou součástí vědy i jejich života. V tomto smyslu je třeba při přípravě ŠVP analyzovat dosavadní způsob výuky a v případě potřeby jej upravit a k tomuto záměru upravit ŠVP.

3. RVP definuje požadované minimum výsledků školního vzdělávání a ŠVP má být koncipován tak, aby umožnil splnění požadavků RVP způsobem, který odpovídá cílům základního vzdělávání. To platí i pro významně redukované požadavky v oblasti Člověk a příroda. Doporučujeme Vám sledovat stránky www.edu.cz a www.revize.edu.cz kde budou postupně publikována metodická doporučení k výuce dle lednového vydání RVP ZV.

4. Rozšiřující učivo je určeno k individuálnímu rozvoji žáků. Není tedy povinné pro všechny žáky školy ani třídy. Zejména na základních školách je osobní zaměření žáků významně rozdílné, a to zpravidla i v rámci jedné třídy. Rozšiřující učivo je určeno pro komunikaci a úkoly s jednotlivými žáky případně skupinami stejně zaměřených žáků. A je tedy toto rozlišení v ŠVP žádoucí. K odlišení povinného a rozšiřujícího učiva nyní vedeme i vydavatele učebnic v rámci procesu udělování schvalovacích doložek.

5. Nelze se vyjadřovat k údajné informaci. Pokud Vaše údajné informace souvisejí s činností ČŠI, je třeba, aby se vedení Vaší školy obrátilo s žádostí o vyjádření přímo na ČŠI.

Nenašli jste, co jste hledali?

Stačí vyplnit formulář pro odeslání dotazu.

Pošlete nám dotaz

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798