Prosím o vysvětlení, zda-li v ŠVP podle RVP ZV, může být vzdělávací oblast Člověk a svět práce zařazen na nižším gymnáziu podle vybraných vzdělávacích okruhů například do IKT, Výchovy k občanství apod. nebo musí fungovat jako samostatný předmět.
Obecně platí, že si škola stanovuje předměty dle svého uvážení, podstatné jsou očekávané výstupy v RVP, aby byly rozpracované v ŠVP, a zahrnuty v předmětech školy.
Základní rámec z RVP pro Člověk a svět práce, který stanovuje postup zařazení pro do ŠVP:
“Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je na 2. stupni rozdělen na osm tematických okruhů, Práce s technickými materiály, Design a konstruování, Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti, Příprava pokrmů, Práce s laboratorní technikou, Využití digitálních technologií, Svět práce. Tematické okruhy na 2. stupni tvoří nabídku, z níž tematický okruh Svět práce je povinný a z ostatních školy vybírají podle svých podmínek a pedagogických záměrů minimálně jeden další okruh. Vybrané tematické okruhy je nutné realizovat v plném rozsahu. Tematický okruh Svět práce je povinný pro všechny žáky v plném rozsahu.”
Zdůvodnění z manuálu pro tvorbu ŠVP v základním vzdělávání (s. 56), kdy v charakteristice předmětu škola uvede, ze kterých vzdělávacích oblastí a oborů či průřezových témat je vyučovací předmět vytvořen:
„V případě integrovaného vyučovacího předmětu se jeho název bude odvíjet od toho, jakým způsobem je daný předmět v ŠVP ZV utvořen. Jestliže do předmětu vytvořeného na základě rozpracování vzdělávacího obsahu jednoho vzdělávacího oboru začleníme pouze dílčí část jiného vzdělávacího obsahu (např. jen jedno téma), pravděpodobně i název takového vyučovacího předmětu bude odvozen od názvu převažujícího vzdělávacího oboru. Jiný případ nastane, pokud budeme integrovat vzdělávací obsahy dvou či více vzdělávacích oborů (například celé obsahy dvou oborů). V takovém případě je vhodné, aby název integrovaného vyučovacího předmětu vyjadřoval vzdělávací obsahy všech oborů, které jsou v rámci uplatňované integrace využity.“
Závěrečné shrnutí z didaktického pohledu:
Okruh „Využití digitální technologií“ lze i integrovat se zmiňovaným předmětem školy „IKT“ jen je třeba naplnit očekávané výstupy spojené s tematickým okruhem. Téma Svět práce lze za obdobných podmínek integrovat s jinými oblastmi jako je uvedený příklad „Výchovy k občanství“. Doporučujeme zvážit i samostatný předmět podporující kariérový rozvoj a kompetence personální, sociální a k učení. Na víceletém gymnáziu může být výhodné okruh Svět práce propojit s Osobnostní a sociální výchovou, případně i Etickou výchovou, a rozložit ho do více ročníků jako průběžný „osobnostní, sociální a kariérový rozvoj“, pracovat s portfoliem žáka, spolupracovat s kariérovými poradci nebo obdobnými poradenskými pracovníky školy.