26.7.2021        |        724 

Dobrý den, je možnost na II. stupni ZŠ mít dotaci IT např. 0 1 1 2 s tím, že část učiva IT v šestém ročníku je integrována do jiného předmětu (proto nemají žádnou hodinu IT)?

Dle rámcového učebního plánu v RVP ZV je hodinová dotace pro vzdělávací oblast Informatika 4 hodiny, což souhlasí s vaším návrhem hodinové dotace. V poznámkách ke vzdělávacím oblastem je uvedeno, že “ vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Informatika Informační a komunikační technologie je realizován minimálně ve čtvrtém a pátém ročníku a ve všech ročnících 2. stupně základního vzdělávání.“ Pokud budou výstupy informatiky v šestém ročníku naplněny v jiném předmětu, měla by být naplněna i tato podmínka. Je však nutné toto uvést v poznámkách ke školnímu učebnímu plánu. 

Dle zásad tvorby ŠVP je pak vhodné uvést ve vzdělávacím obsahu předmětu, které výstupy jsou informatické a popsat to i v charakteristice předmětu. 

Je k zamyšlení, jestli by nebylo vhodné zavést pro tuto situaci v šestém ročníku nový předmět. Ale to jen z důvodu, aby bylo zřejmé, že nejde jen a primárně o jeden klasický vyučovací předmět (např. AJ či ČJ), ale o spojení vzdělávacích cílů ze dvou (či více) oborů do jednoho celku. 

Shrnuto, takový model je možný, ale integrace vzdělávacího obsahu informatiky musí být skutečná. To znamená, že například nelze integrovat vzdělávací obsah informatiky do jednohodinového předmětu. Naopak lze například integrovat matematiku a informatiku do předmětu matematika s tím, že je pro tento předmět navýšena o hodinu časová dotace, aby vzdělávací obsah mohl být skutečně realizován. Integrovat lze i do jiných předmětů, ale vždy platí, že existuje zřejmá vazba mezi vzdělávacím obsahem a časem v učebním plánu.

Nenašli jste, co jste hledali?

Stačí vyplnit formulář pro odeslání dotazu.

Pošlete nám dotaz

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798