23.3.2022        |        95 

Pokud chci do výuky informatiky zařadit vedle \“nové informatiky\“ i výuku v programech (MS Word, Power Point atd.), smím tato témata zařadit i do nového ŠVP (s tím, že vlastně nejsou potřeba k žádnému žádanému výstupu)? Nebo ho mohu zařadit jen do tématického plánu (bez toho, aby bylo zmíněno v ŠVP)?

Z vašeho dotazu není jasně patrné, co znamená „výuka v programech (MS Word, Power Point atd.).“ Do výuky informatiky lze práce v uvedených programech zařadit. Patří to k rozvoji digitální gramotnosti a v RVP ZV je uvedeno:
 Na konci základního vzdělávání žák:
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků 
Přestože tedy nejsou kancelářské aplikace přímo vyjmenované v RVP ZV pro Informatiku, lze je v informatice i dalších předmětech využívat k tvorbě digitálního obsahu, dokonce je tato činnost žádoucí. Doporučujeme je však používat jako prostředek a ne stanovit si za cíl, že „umí Word.“ Pokud je nebudete mít v ŠVP, připravte se na situace, kdy učitel a žák plní ŠVP a přitom s kancelářskými aplikacemi nepracují. A i to bude v pořádku, protože pokud je nepotřebují v ostatních předmětech, aby viděli a zažili důležitost a potřebnost těchto aplikací, ztrácí smysl s nimi pracovat pouze v Informatice.

Nenašli jste, co jste hledali?

Stačí vyplnit formulář pro odeslání dotazu.

Pošlete nám dotaz

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798