Obracím se na Vás s dotazem ohledně klasifikace žáka po přestupu z jiné ZŠ. Chlapec (6. ročník) pochází z Ukrajiny, ale již 2 roky žije v ČR. Docházel na běžnou ZŠ, ze které nyní přestoupil na naši ZŠ. Po předběžné pedagogické diagnostice jsme zjistili velké nedostatky v učivu více předmětů, ale nejvýrazněji českého jazyka – nezná vyjmenovaná slova, vzory podst. jmen apod., oslabená je slovní zásoba, sluchové rozlišování hlásek. V PPP na vyšetření nebyl. Zařadili jsme do PO 1.stupně. Jakým způsobem můžeme chlapce zohlednit v hodnocení a především v klasifikaci na konci školního roku? 

Osvojování si českého jazyka u žáků-cizinců je dlouhodobý proces. Za dva roky lze ztěžka zvládnout osvojení češtiny na úrovni rodilého mluvčího a dohnání látky za roky školní docházky, kdy žák nedocházel do české školy. Obecně se doporučuje úprava obsahu vzdělávání a způsobu hodnocení. Optimálním způsobem hodnocení je slovní hodnocení, které nesrovnává žáka-cizince s ostatními žáky ve třídě. Dobře dokáže popsat pokroky žáka, ale zároveň ukázat na problematické oblasti.

Vyhláška stanovuje 48/2005 Sb. v §15 odst. 6, že v případě „hodnocení žáků cizinců, kteří plní v České republice povinnou školní docházku, se úroveň znalosti českého jazyka považuje za závažnou souvislost podle odstavců 2 a 4, která ovlivňuje jejich výkon.“ To znamená, že při hodnocení těchto žáků v jakémkoliv předmětu přihlížíme k úrovni jejich jazyka.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798