7.6.2022        |        1553 

Dobrý den, prosím o odpověď, zda je možné zavést výuku nové informatiky tímto způsobem. Od 1. 9. 2022 zahájíme postupný náběh podle metod. pokynu bod c) – 4. roč. řádně, 6. + 7. roč. bez návaznosti s vypracováním přechodného období, 5., 8. a 9. roč. podle starého ŠVP. Zvolili jsme modelový ŠVP Nebojácně vpřed. Je možné, abychom od 1. 9. 2022 v 6. i 7. ročníku vyučovali učivo určené pro 6. ročník v modelovém ŠVP, když není návaznost? Pak by to znamenalo, že žáci 7. ročníku neprojdou obsahem učiva 9. ročníku, což bychom uvedli v přechodném ustanovení. Nebo je třeba, aby žáci v 7. ročníku začali učivem určeným v ŠVP pro 7. ročník? Zároveň nevím, zda správně chápu úpravu výstupů v přechodném období. Je to tak, že budeme vyučovat v celém rozsahu platného ŠVP v jednotlivých ročnících a vyznačíme pouze ty výstupy ŠVP, které pouze nebudeme klasifikovat, ale budou realizované? Nejedná se tedy o redukci učiva v ročnících, pro které je třeba stanovit přechodné ustanovení? 

Dobrý den,
       vámi navrhovaný a popsaný model je určitě možný a v pořádku. Pro žáky, u nichž nebude navazovat učivo bychom, po shlédnutí tematického vymezení vámi použitého modelového ŠVP, navrhovali vytvořit přechodné ŠVP pro 7. – 9. ročník tak, že vynecháte témata, která nejsou nutná pro splnění RVP (robotické stavebnice a projekty). Dále je možné zkrátit navrhovaný čas určený pro jednotlivá témata a to vše tak, aby byly pokryty všechny výstupy z modelového ŠVP nutné ke splnění RVP. 
 
K vašim otázkám:
  • Je možné, abychom od 1. 9. 2022 v 6. i 7. ročníku vyučovali učivo určené pro 6. ročník v modelovém ŠVP, když není návaznost? Ano, záleží na učiteli, jestli téma začne probírat od začátku nebo naváže na předchozí ročníky.
  • Nebo je třeba, aby žáci v 7. ročníku začali učivem určeným v ŠVP pro 7. ročník? Žáci by měli splnit na konci devátého ročníku všechny výstupy RVP ZV. Neprobrání některých témat se lze vyhnout například tak, že si škola přesune či rozdělení tematické celky tak, aby se učilo spirálovitě (všechna nebo část témat se probírala v každém ročníku, ale na jiné úrovni). A v přechodném období je též možné vynechat z modelového ŠVP části, které primárně není nutné probrat, protože nejsou obsaženy v RVP ZV.
  • Je to tak, že budeme vyučovat v celém rozsahu platného ŠVP v jednotlivých ročnících a vyznačíme pouze ty výstupy ŠVP, které pouze nebudeme klasifikovat, ale budou realizované? Klasifikace či neklasifikace je záležitostí školy. Přechodné období znamená, že žákům v daném ročníku je ŠVP upraveno tak, že některé celky se budou učit např. kratší dobu nebo ne příliš do hloubky či přibude učivo nutné pro splnění výstupu, které nebylo probráno v nižších ročnících, tak, aby na konci vzdělávání byly splněny všechny výstupy RVP. Samozřejmě v odůvodněných případech se to nestihne. V těchto případech je ale relevantní důvod, který je popsán v dodatku k ŠVP.
  • Nejedná se tedy o redukci učiva v ročnících, pro které je třeba stanovit přechodné ustanovení? Učivo si můžete redukovat, to je pro RVP ZV pouze doporučené, zásadní jsou výstupy RVP ZV, které jsou rozpracovány do ŠVP. ŠVP pak musí být naplněno a tím se naplní i RVP ZV. Pokud se plánuje, že k naplnění nedojde (právě např. změnou RVP ZV), škola vytvoří dodatek k ŠVP, kde právě tato situace bude popsána a kde bude i řešení situace.

Nenašli jste, co jste hledali?

Stačí vyplnit formulář pro odeslání dotazu.

Pošlete nám dotaz

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798