Je možné v rámci využití 16 disponibilních hodin určených pro 1. stupeň použít tyto hodiny např. pouze pro 1. – 4. ročník? Samozřejmě s přihlédnutím k zachování max. týdenní hodinové dotace na ročník. Jsme malotřídní škola pro první stupeň ZŠ. Ve školním roce 2023/2024 nebudeme otvírat 5. ročník, nemáme žádné žáky do tohoto ročníku. Mohou mít žáci 1. ročníku jednou týdně 6. vyučovací hodinu? Plánujeme zařadit do rozvrhu hodinu kariérového poradenství.
Využití disponibilní časové dotace je zcela v kompetenci ředitele školy. Lze je tedy využít pouze pro 1.-4. ročník (za podmínky zachování maximální týdenní hodinové dotace pro jednotlivé ročníky). Je ale třeba vzít v úvahu, že pokud v 1.-4. ročníku využíváte maximální počet hodin stanovený RUP (22-22-26-26) otevírali byste v budoucnu 5. ročník, nemůžete disponibilní časovou dotaci přeskupit a v 5. ročníku navýšit hodiny nad současnou minimální časovou dotaci, kterou uvádíte (22), protože pak by žáci překročili 118 hodin za 1. stupeň. 2005/48 Sb. Vyhláška o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky s účinností od 1.1. 2023 (https://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu) stanoví: Žáci mohou mít v dopoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin a v odpoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin. Konkrétní počet vyučovacích hodin stanoví škola s přihlédnutím k charakteru vzdělávací činnosti a k základním fyziologickým potřebám žáků. Je tedy na zvážení, zda bude 6 vyučovacích hodin pro žáky v 1. ročníku s ohledem úroveň jejich psychického a kognitivního vývoje přínosem.