5.10.2023        |        515 

Dobrý den, dovoluji si Vás požádat o konzultaci k následující situaci. Máme v poradenské péči klienta se závažnou vadou řeči, který nastoupil v září 2023 do 1. ročníku běžné základní školy. Klient má doporučenou podporu asistenta pedagoga do výuky i do školní družiny (úvazek AP 0,75). Ředitelka ZŠ žádá zákonné zástupce o vyzvedávání dítěte ze školní družiny ve 14:30, tedy ve stejném čase, kdy má asistent pedagoga ukončenou pracovní dobu, a to i přesto, že je školní družina otevřená do 16:00. Zákonní zástupci nemohou zajistit vyzvednutí dítěte v daném čase z důvodu pevné pracovní doby ve svém zaměstnání. Prosím Vás o odpověď, zda je požadavek ředitelky ZŠ oprávněný a zda jsou zákonní zástupci povinni vyhovět.

Ředitelka školy je plně kompetentní rozhodnout, za jakých podmínek bude žák navštěvovat školní družinu, pokud toto má ukotveno v řádu školní družiny v oddíle: Podmínky přijímání žáků se SVP do školní družiny. Konkrétně se jedná o žáky s personální podporou. 
 
Povinnost školy je zajistit vzdělávání, tedy bezplatnou školní docházku, nikoli školní družinu, což je školské zařízení. Skutečnost je taková, že ředitelka školy má právo po zákonných zástupcích požadovat vyzvedávání dítěte v době, kdy AP končí pracovní doba, pokud ředitelka vyhodnotila, že se žákovi bez personální podpory není možno věnovat a mohlo by to způsobovat obtíže v dalších řízených činnostech, které ve ŠD probíhají. 
Rozhodující je, zda se jedná o bezpečnost či nikoliv. Tedy zda se jedná o žáka s poruchami chování či autismem. Tam je jednoznačné, že je AP přítomen po celou dobu pobytu žáka ve škole, tudíž i ve školní družině a čas je pak ohraničen pracovní dobou AP. 
U žáka se závažnou poruchou řeči se jedná o jinou situaci, kterou bych doporučovala řešit přímo ve škole konzultací s vedením školy ve smyslu vyhodnocení nastavení podpůrných opatření. Je možné vyvolat jednání na půdě školy a zjistit, jak ve skutečnosti školní družina funguje a zda jsou podmínky pro dítě se závažnou vadou řeči přijatelné i bez personální podpory.
 
Možnou cestou řešení problému je navýšení podpory žáka AP na plný úvazek. Jelikož se dle Vámi zmiňované informace jedná o žáka se závažnou vadou řeči, předpokládáme, že je pravděpodobně vřazen do PO 4, což úvazek 1,00 umožňuje. Tím by byla pokryta zbývající časová dotace pobytu žáka ve školní družině. Je stále nutné mít na paměti, zda zkráceným úvazkem nedochází k diskriminaci žáka.
 
 

Nenašli jste, co jste hledali?

Stačí vyplnit formulář pro odeslání dotazu.

Pošlete nám dotaz

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798