Dobrý den, prosím o odpověď na dotaz ohledně plánování ve třídě mateřské školy. Tvorba TVP v MŠ není povinná. Nevím však, jaká forma plánování vzdělávání v MŠ je povinná či doporučená, či si ji může každá MŠ určit sama. Samozřejmě plánování vychází ze ŠVP, kde máme mimo jiné vzdělávací obsah s integrovanými bloky. Chtěly bychom nadále v naší mateřské škole tvořit TVP, do něj postupně zpracovávat tematické celky. Každý by obsahoval charakteristiku (k čemu bude jeho obsah směřovat), vybrané OVU ze vzdělávacích oblastí z jednotlivých flexibilně postavených integrovaných bloků ze ŠVP, které je možné zapracovat do daného tématu a bude zde stanovena již konkrétní vzdělávací nabídka pro danou skupinu dětí ve třídě vztahující se k naplňování OVU a doporučené vzdělávací strategie. Je prosím v pořádku, když to takto popíšu do kapitoly Vzdělávací obsah v ŠVP? …..aby bylo jasné, jakým způsobem vzdělávací obsah v naší MŠ realizujeme? A my budeme tímto způsobem dělat plánování ve třídách? … po realizaci každého tem. celku si jej stručně vyhodnotíme, zda byly vhodně zvoleny vzdělávací strategie, zda vzdělávací nabídka a její realizace směřovaly k naplňování OVU a odpovídaly rozvoji vícečetných inteligencí, atd. – mám na toto připravený stručný formulář, který budou učitelky třídy po skončení tem. celku vyhodnocovat a podle toho dále plánovat. Děkuji za odpověď. 

Plánování ve třídě je dle RVP PV povinné. Škola si sama nastavuje způsob plánování a popisuje ho ve svém ŠVP. V podstatě to zřejmě odpovídá tomu, co píšete. Ještě bychom doporučovali, aby bylo zřejmé, že plánování ve třídě:

– je flexibilní, tedy je možné do přípravy zasáhnout, doplnit, nelze plánovat na dlouhé období, nebo dokonce na celý rok dopředu;

– obsahuje vzdělávací nabídku připravenou na základě průběžného pedagogického diagnostikování;

– reflektuje aktuální potřeby a zájmy dětí, děti jsou do plánování zapojeny, učitelé uplatňují situační učení;

– integrovaný blok mohou učitelé ve třídě použít celý, nebo jeho část, případně i části více integrovaných bloků, které se jim v danou chvíli hodí, mohou se k nim i v průběhu roku opakovaně vracet.

V neposlední řadě je důležité, že učitelé nejsou svazováni časovým hlediskem, tedy nesetrvávají u plánu, který „nesedl“ v danou chvíli a naopak se věnují delší čas tomu, co vnímají jako podnětné, naplňující potřeby dětí. Nejsou povinni vše, co naplánovali, uskutečnit.

 

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798