Dobrý den, prosím o odpověď na dotaz ohledně plánování ve třídě mateřské školy. Tvorba TVP v MŠ není povinná. Nevím však, jaká forma plánování vzdělávání v MŠ je povinná či doporučená, či si ji může každá MŠ určit sama. Samozřejmě plánování vychází ze ŠVP, kde máme mimo jiné vzdělávací obsah s integrovanými bloky. Chtěly bychom nadále v naší mateřské škole tvořit TVP, do něj postupně zpracovávat tematické celky. Každý by obsahoval charakteristiku (k čemu bude jeho obsah směřovat), vybrané OVU ze vzdělávacích oblastí z jednotlivých flexibilně postavených integrovaných bloků ze ŠVP, které je možné zapracovat do daného tématu a bude zde stanovena již konkrétní vzdělávací nabídka pro danou skupinu dětí ve třídě vztahující se k naplňování OVU a doporučené vzdělávací strategie. Je prosím v pořádku, když to takto popíšu do kapitoly Vzdělávací obsah v ŠVP? …..aby bylo jasné, jakým způsobem vzdělávací obsah v naší MŠ realizujeme? A my budeme tímto způsobem dělat plánování ve třídách? … po realizaci každého tem. celku si jej stručně vyhodnotíme, zda byly vhodně zvoleny vzdělávací strategie, zda vzdělávací nabídka a její realizace směřovaly k naplňování OVU a odpovídaly rozvoji vícečetných inteligencí, atd. – mám na toto připravený stručný formulář, který budou učitelky třídy po skončení tem. celku vyhodnocovat a podle toho dále plánovat. Děkuji za odpověď.
Plánování ve třídě je dle RVP PV povinné. Škola si sama nastavuje způsob plánování a popisuje ho ve svém ŠVP. V podstatě to zřejmě odpovídá tomu, co píšete. Ještě bychom doporučovali, aby bylo zřejmé, že plánování ve třídě:
– je flexibilní, tedy je možné do přípravy zasáhnout, doplnit, nelze plánovat na dlouhé období, nebo dokonce na celý rok dopředu;
– obsahuje vzdělávací nabídku připravenou na základě průběžného pedagogického diagnostikování;
– reflektuje aktuální potřeby a zájmy dětí, děti jsou do plánování zapojeny, učitelé uplatňují situační učení;
– integrovaný blok mohou učitelé ve třídě použít celý, nebo jeho část, případně i části více integrovaných bloků, které se jim v danou chvíli hodí, mohou se k nim i v průběhu roku opakovaně vracet.
V neposlední řadě je důležité, že učitelé nejsou svazováni časovým hlediskem, tedy nesetrvávají u plánu, který „nesedl“ v danou chvíli a naopak se věnují delší čas tomu, co vnímají jako podnětné, naplňující potřeby dětí. Nejsou povinni vše, co naplánovali, uskutečnit.