Jaký je optimální procentuální poměr řízených a neřízených aktivit v předškolním vzdělávání?
Přesný poměr spontánních a řízených aktivit není nikde číselně předepsán. Jedná se o jejich vyvážený poměr s ohledem na individuální možnosti dětí.
V Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání je uvedeno:
Kapitola 7.4 Organizace
Organizační zajištění chodu mateřské školy je plně vyhovující, jestliže:
Poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážený, a to včetně aktivit, které mateřská škola organizuje nad rámec běžného programu.
Cit. str 34., Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-87000-33-5.
Kapitola 3.2 Specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce
V předškolním vzdělávání by měly být uplatňovány aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázané a vyvážené, v poměru odpovídajícím potřebám a možnostem předškolního dítěte. Takovou specifickou formou, vhodnou pro předškolní vzdělávání v podmínkách mateřské školy, je didakticky zacílená činnost, která je pedagogem přímo nebo nepřímo motivovaná, která je dítěti nabízena a v níž je zastoupeno spontánní a záměrné (cílené, plánované) učení. Tyto činnosti mohou probíhat zpravidla v menší skupině či individuálně.
Cit. str 9., Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-87000-33-5.
Dokument RVP PV a další dokumenty k předškolnímu vzdělávání naleznete ke stažení zde: http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-pv
http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2004.pdf