Pracuji na středním odborném učilišti a v současné době jsem třídní učitel. Prosím o radu, kam se zařazují následující činnosti, zda do přímé či nepřímé pedagogické činnosti: doprovod žáků na výchovný koncert a jiná kult. představení, exkurze se žáky, dozor o přestávkách (i zde probíhá výchovné působení na žáky), celodenní tzv. seznamka pro žáky 1 ročníku, kdy spolu s psycholožkou je formou her a dotazů prováděno seznamování žáků mezi sebou.

Míra přímé a nepřímé pedagogické činnosti je popsána v nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků ve znění pozdějších předpisů (novela č. 273/2009 Sb.). V části 3 je vymezen rozsah přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků středních škol.

Z ustanovení § 23 zákona č. 563/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů vyplývá, že tím, kdo stanovuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti konkrétnímu pracovníkovi, je ředitel školy. Výklad případných sporů v této oblasti spadá tedy do oblasti pracovně právní. Ústředním orgánem státní správy, do jehož kompetence spadá výklad výše zmíněného zákona, je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Vzhledem k specifičnosti jednotlivých situací doporučujeme vycházet důsledně z náplně práce konkrétního pracovníka, jeho pracovní pozice a faktu, že tím, kdo v konkrétním případu stanovuje, která situace je z hlediska pracovních povinností pedagogického pracovníka činností přímou či nepřímou, je ředitel školy.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798