Míra přímé a nepřímé pedagogické činnosti je popsána v nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků ve znění pozdějších předpisů (novela č. 273/2009 Sb.). V části 3 je vymezen rozsah přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků středních škol.
Z ustanovení § 23 zákona č. 563/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů vyplývá, že tím, kdo stanovuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti konkrétnímu pracovníkovi, je ředitel školy. Výklad případných sporů v této oblasti spadá tedy do oblasti pracovně právní. Ústředním orgánem státní správy, do jehož kompetence spadá výklad výše zmíněného zákona, je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Vzhledem k specifičnosti jednotlivých situací doporučujeme vycházet důsledně z náplně práce konkrétního pracovníka, jeho pracovní pozice a faktu, že tím, kdo v konkrétním případu stanovuje, která situace je z hlediska pracovních povinností pedagogického pracovníka činností přímou či nepřímou, je ředitel školy.