Jsou nějaké směrnice, které přesně určují, kolik času denně by předškolní dítě mělo strávit řízenou činností (tj.výuka vedená učitelkou a zájmové kroužky) a kolik času by mělo být věnováno volným hrám dle výběru dětí?
Platné právní předpisy časový poměr mezi spontánními a řízenými činnosti nestanovují. Odpověď na Váš dotaz nabízí RVP PV, tj. Rámcový program pro předškolní vzdělávání (dostupný na http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2004.pdf),
a to zejména v kapitole Podmínky předškolního vzdělávání (str. 34), kde je mj. uvedeno, že organizační zajištění chodu mateřské školy je plně vyhovující, jestliže:
• Denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na individuální možnosti dětí, na jejich aktuální či aktuálně změněné potřeby.
• Do denního programu jsou pravidelně zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity.
• Děti nacházejí potřebné zázemí, klid, bezpečí i soukromí.
• Poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážený, a to včetně aktivit, které mateřská škola organizuje nad rámec běžného programu.
• Děti mají dostatek času i prostoru pro spontánní hru, aby ji mohly dokončit nebo v ní později pokračovat.
• Jsou vytvářeny podmínky pro individuální, skupinové i frontální činnosti, děti mají možnost účastnit se společných činností v malých, středně velkých i velkých skupinách.
• Je dostatečně dbáno na osobní soukromí dětí. Pokud to děti potřebují, mají možnost uchýlit se do klidného koutku a neúčastnit se společných činností, stejně tak i možnost soukromí při osobní hygieně apod.
• Plánování činností vychází z potřeb a zájmů dětí, vyhovuje individuálním vzdělávacím potřebám a možnostem dětí.
Rámcový časový harmonogram aktivit konkrétní MŠ je stanoven v jejím školním vzdělávacím programu zpravidla jako „režim dne“.