Zajímalo by mě, zda v konkrétním ŠVP musí být v sekci Učivo zmíněno všechno učivo, které předepisuje RVP G. Uvedu příklad: v oblasti 5.5.1 Člověk a svět práce se jako podtéma objevují Finance. V rámci učiva je zde výrazněji zmíněno téma Hospodaření domácnosti. To je dále ve velké míře podrobnosti rozpracováno na „rozpočet domácnosti, typy rozpočtu…“. Náš ŠVP toto všechno musí obsáhnout, anebo jako učivo stačí napsat Hospodaření domácnosti? Ptám se proto, že např.v oblasti 5.4.1 Občanský a společenskovědní základ je v podtématu Úvod do filozofie a religionistiky uvedeno jako učivo Filozofie a v dějinách a zde je naprosto vágně uvedeno konkrétní učivo Klíčové etapy a směry filozofického myšlení, tedy není zachován princip podrobnosti aplikovaný na výše představeném tématu.

Učivo ve státních kurikulárních dokumentech pro střední vzdělávání je „závazné“, a je tedy nutno je zařadit do ŠVP v plném rozsahu.

Vámi zmíněná konkrétní disproporce může být způsobena tím, že učivo Občanského a společenskovědního základu je výsledkem práce týmu didaktiků, tedy pedagogů. Pro některé části vzdělávacího oboru Člověk a svět práce byl klíčovým podkladem Standard finanční gramotnosti pro střední vzdělávání, jehož implementace byla podle Národní strategie finančního vzdělávání závazná. Tento Standard byl připraven jiným týmem, a proto je ve vzdělávacím obsahu uplatňována jiná míra podrobnosti. Učivo je tedy formulováno ve větším detailu než v jiných společenskovědních tématech RVP G také v souvislosti s tím, že byl vzdělávací obor Člověk a jeho svět nově vytknut samostatně a problematika uplatnění na trhu práce a finančního vzdělávání představovala vládní prioritu.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798