Velmi by mne zajímaly informace o zahraničních kurikulích a zkušenostech s klíčovými kompetencemi. Bylo by možné získat tyto materiály či náhledy k této problematice?

Dokumenty, které se obsahově váží k problematice klíčových kompetencí, naleznete na níže uvedených webových stránkách. Odkazy se týkají zemí, v nichž je problematice klíčových kompetencí věnována značná pozornost, a zemí, které mohou být pro Českou republiku inspirativní (Anglie, Finsko, Irsko, Slovensko, Nový Zéland).

ANGLIE
Národní kurikulum (National Curriculum)
http://curriculum.qca.org.uk/index.aspx
Na těchto stránkách je možné nalézt návod, jak v rámci jednotlivých předmětů organizovat učení vedoucí k rozvíjení dovedností osobních, k učení a myšlení (tyto dovednosti odpovídají klíčovým kompetencím) a jak rozpoznat, že k efektivnímu rozvíjení těchto dovedností skutečně dochází. Jsou zde uvedeny příklady konkrétních úloh.

FINSKO:
Národní kurikulum pro základní vzdělávání 2004 (National Core Curriculum for Basic Education 2004. Finnish National Board of Education. Vammala 2004. ISBN 952-13-2081-8.)
http://www.oph.fi/english/publications/2009/national_core_curricula
Klíčové kompetence nejsou v národním kurikulu pro základní vzdělávání explicitně definovány. Implicitně se ovšem prolínají celým kurikulem. Jednotlivé předměty jsou v národním kurikulu vymezeny prostřednictvím cílů, tedy toho, čeho mají žáci dosáhnout (Objectives / The pupils will), a povinného obsahu, tedy toho, co se mají žáci učit (Core Contents). Při jejich vymezení byly zohledňovány znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty, které jsou součástí klíčových kompetencí.

Národní rada pro vzdělávání (Finnish National Board of Education)
Instituce odpovědná za tvorbu kurikula a potažmo tedy za způsob zapracování klíčových kompetencí do kurikula.
http://www.oph.fi/english

Klíčové kompetence pro celoživotní učení ve Finsku. Vzdělávání 2010 – prozatímní zpráva. Ministerstvo školství. (Key Competences for Lifelong Learning in Finland. Education 2010 – interim report. Ministry of Education. Finland. Helsinki, 7. May 2009.)
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Koulutus/Liitteet/Education_2010._Interim_report_2009._Finland.pdf

IRSKO
Kurikulum a hodnocení (Curriculum and Assessment)
http://www.ncca.ie/en/Curriculum_and_Assessment/

Kurikulum online (Curriculum online)
http://www.curriculumonline.ie/en/

Národní rada pro kurikulum a hodnocení (National Council for Curriculum and Assessment, NCCA)
http://www.ncca.ie/

SLOVENSKO
Štátny vzdelávací program pre 1. stupeň základnej školy v Slovenskej republike
http://www.statpedu.sk/documents//16/vzdelavacie_programy/statny_vzdelavaci_program/isced1_jun30.pdf

Štátny vzdelávací program pre 2. stupeň základnej školy v Slovenskej republike
http://www.statpedu.sk/documents//16/vzdelavacie_programy/statny_vzdelavaci_program/isced2_jun30.pdf

Štátny pedagogický ústav
Instituce odpovědná za tvorbu kurikula a potažmo tedy za způsob zapracování klíčových kompetencí do kurikula.
http://www.statpedu.sk/sk/

NOVÝ ZÉLAND
Kurikulum Nového Zélandu (The New Zealand Curriculum)
http://nzcurriculum.tki.org.nz/Curriculum-documents/The-New-Zealand-Curriculum

DOPORUČENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY
Klíčové schopnosti pro celoživotní učení – Evropský referenční rámec. Příloha Doporučení Evropského parlamentu a rady ze dne 18. Prosince 2006 o klíčových schopnostech pro celoživotní učení (2006/962/ES). Ústřední věstník Evropské unie. 30.122006.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:cs:PDF

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798