Dobrý den,
K jednotlivým otázkám.
1) Tyto podrobnosti hodnocení žáků upravuje v souhlasu s právními předpisy školní řád. Obvykle školy uvádí ve svých školních řádech, že docházka do nepovinných vyučovacích předmětů je pro zařazené žáky povinná.
2) Ano, stát vymezuje prostřednictvím právních předpisů a rámcových vzdělávacích programů pouze počty hodin povinných vyučovacích předmětů. Maximální počty vyučovacích hodin se podle §26 školského zákona týkají výslovně povinných vyučovacích hodin. (Hodiny volitelných vyučovacích předmětů jsou v tomto smyslu hodinami povinnými, neboť žák má sice možnost volit mezi nabízenými předměty, ale nikoli rozhodovat o tom, zda a v jakém rozsahu se výuky zúčastní nebo ne.
3) Organizace výuky ve třídách se sportovním zaměřením je v kompetenci ředitele školy, který obvykle spolupracuje se sportovními svazy. Do těchto tříd jsou přijímáni žáci na žádost rodičů, kteří mají být seznámeni s režimem výuky v těchto třídách. Pokud se týká mimořádného nadání, je třeba se držet právních předpisů. Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů je stanoveno zejména v § 17 zákona 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů – školský zákon. Ten uvádí v odstavci (2) „K rozvoji nadání dětí, žáků a studentů lze uskutečňovat výuku některých předmětů nebo skupin předmětů. Třídám se sportovním zaměřením nebo žákům a studentům vykonávajícím sportovní přípravu může ředitel školy odlišně upravit organizaci vzdělávání.“
Definice nadání a mimořádného nadání je uvedena ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Jak plyne z výše uvedeného pro zařazení žáka do třídy se sportovním zaměřením není třeba identifikace mimořádného nadání. Právní předpis hovoří o rozvoji nadání. Paušálně označit všechny žáky sportovní třídy jako mimořádně nadané bez individuálního posouzení míry jejich nadání, které ze zákona provádí školské poradenské zařízení ve spolupráci s odborníkem na danou oblast, nelze.
Dotaz byl zodpovězen 24.8.2018