Stěžejním dokumentem pro finanční vzdělávání je Národní strategie finančního vzdělávání (2010) a Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách (2007), který obsahuje Standardy finanční gramotnosti. Ty vymezují cílový stav úrovně finanční gramotnosti pro základní vzdělávání (zvlášť pro 1. stupeň a pro 2. stupeň) a pro střední vzdělávání (ten odpovídá úrovni finanční gramotnosti dospělého občana). Standardy finanční gramotnosti vymezují obsah a předpokládané výsledky vzdělávání ve čtyřech tematických okruzích (Peníze, Hospodaření domácnosti, Finanční produkty, Práva spotřebitele).
Situace na základních školách a na středních školách je u finanční gramotnosti odlišná.
Výuka v základních školách je vymezena Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (2005, 2007). Ten však zatím standard finanční gramotnosti pro základní vzdělávání nezahrnuje. Implementace Standardu finanční gramotnosti pro základní vzdělávání je požadována v nejbližším možném termínu. Již dnes je však základním školám doporučováno, aby finanční gramotnost do své výuky zařazovaly na bázi dobrovolnosti a aby této problematice při přípravě žáků věnovaly pozornost (viz http://www.msmt.cz/vzdelavani/sdeleni-k-financni-gramotnosti).
Výuka na středních školách je vymezena rámcovými vzdělávacími programy pro odborné vzdělávání a Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia (2007). Standard finanční gramotnosti pro střední vzdělávání je do těchto programů komplexně začleněn. Např. v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia je finanční gramotnost zařazena do vzdělávacího obsahu vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (RVP G, str. 47 – 50). Je tedy povinnou součástí středního vzdělávání.
Více informací k finanční gramotmosti lze nalézt na Metodickém portálu www.rvp.cz (viz http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2939).