Obracím se na vás touto cestou s dotazy k informačnímu systému „Bakaláři“, používanému na ZŠ. Je nějakým způsobem (zákonem, vyhláškou či předpisem) upraveno jeho užívání a vkládání dat do něj? Případně, jakým způsobem je ošetřeno vkládání známek do tohoto systému? Zde mám na mysli zejména určení váhy (hodnoty) konkrétní vkládané známky. Je tato váha (nebo měla by být) nějakým způsobem předepsána, nebo záleží na rozhodnutí a posouzení vyučujícího dle obtížnosti hodnocené práce? Dále bych Vás chtěl požádat o informaci, zda nějaký předpis ukládá škole uvádět tyto váhy ve svém školním, resp. klasifikačním řádu? Je nějakým způsobem stanoveno, že škola musí v tomto řádu informovat o váze jednotlivých konkrétních známek vkládaných do uvedeného systému?

Vkládání dat do informačního systému „Bakaláři“ ve smyslu Vašeho dotazu neupravuje žádný předpis MŠMT, ale může jej upravovat vnitřní předpis nebo nařízení, které vydává škola resp. ředitel školy.

Váha známek je jen pomocným nástrojem, který slouží k porovnání vlivu známky na celkovém hodnocení žáka. Tedy hodnota váhy slouží při výpočtu váženého průměru.
Je na škole a případně na učiteli jakým způsobem tento číselný údaj převede do hodnocení na vysvědčení. Užití váhy při zadávání může být tedy zcela ponecháno na rozhodnutí vyučujícího. Jeho využití by mělo plně odpovídat obecným pedagogickým zásadám při hodnocení žáků.

Pokud by se škola rozhodla sjednotit tento postup, musí tak učinit ve veřejně přístupných předpisech či nařízeních tak, aby zákonní zástupci žáků i žáci sami tuto informaci mohli získat. Z povahy věci by tato informace měla být „v klasifikačním řádu“ resp. správně v pravidlech hodnocení výsledků vzdělávání žáků, která musí být součástí školního řádu.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798