V současnosti na naší škole (čtyřleté a osmileté gymnázium) probíhá diskuse o klasifikaci ročníkových prací. Jeden z diskutujících navrhl zařadit tyto práce do našeho ŠVP a klasifikovat je v samostatném povinně volitelném předmětu nazvaném pracovně „Ročníková práce“. Tento „předmět“ by samozřejmě neměl hodinovou dotaci ani by ho nikdo „nevyučoval“, protože studenty by při tvorbě práce vedl zvolený vyučující v rámci svého předmětu a konzultačních hodin. Nikde jsem nenašel stanovisko k takové situaci a chtěl bych se tedy zeptat, zda je možné zařadit do ŠVP předmět bez hodinové dotace a který bude uveden na vysvědčení.

Ročníková či závěrečná práce je primárně způsob hodnocení žáka, tedy výchovná a vzdělávací strategie učitele, nikoliv vyučovací předmět zaměřený na transformaci určitého vzdělávacího obsahu do žákových znalostí a dovedností.

Jinak by tomu bylo, kdybyste měli vyučovací předmět zaměřený na rozvoj klíčových kompetencí k učení, řešení problémů a komunikativní završený závěrečnou prací zaměřenou právě kompetenčně, nikoliv vázanou na vzdělávací obsah konkrétních vyučovacích předmětů. Předpokládáme ale, že máte jiný záměr: zakončovat volitelné nebo řádné vyučovací předměty samostatnou prací žáka. V takovém případě ale nedochází k vyučování, tudíž se nejedná o samostatný vyučovací předmět, ale jen o způsob sumativního hodnocení žáka v konkrétním vyučovacím předmětu (vzdělávacím obsahu), tedy o konkrétní výchovnou a vzdělávací strategii. Tuto strategii uveďte v charakteristice ŠVP a charakteristice všech předmětů, které lze závěrečnou samostatnou prací žáka zakončit.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798