Ročníková či závěrečná práce je primárně způsob hodnocení žáka, tedy výchovná a vzdělávací strategie učitele, nikoliv vyučovací předmět zaměřený na transformaci určitého vzdělávacího obsahu do žákových znalostí a dovedností.
Jinak by tomu bylo, kdybyste měli vyučovací předmět zaměřený na rozvoj klíčových kompetencí k učení, řešení problémů a komunikativní završený závěrečnou prací zaměřenou právě kompetenčně, nikoliv vázanou na vzdělávací obsah konkrétních vyučovacích předmětů. Předpokládáme ale, že máte jiný záměr: zakončovat volitelné nebo řádné vyučovací předměty samostatnou prací žáka. V takovém případě ale nedochází k vyučování, tudíž se nejedná o samostatný vyučovací předmět, ale jen o způsob sumativního hodnocení žáka v konkrétním vyučovacím předmětu (vzdělávacím obsahu), tedy o konkrétní výchovnou a vzdělávací strategii. Tuto strategii uveďte v charakteristice ŠVP a charakteristice všech předmětů, které lze závěrečnou samostatnou prací žáka zakončit.