Problematika úprav ŠVP není legislativně ošetřena. Způsob úpravy ŠVP je v kompetenci ředitele školy, který za ŠVP odpovídá. Výzkumný ústav pedagogický doporučuje dva základní postupy:
1. Úpravu ŠVP formou přílohy.
Příloha obsahuje upravenou (doplněnou) část ŠVP, datum zařazení do ŠVP, datum, od kdy úprava (změna) platí, podpis ředitele, případně razítko školy
2. Úpravu formou přímé změny textu ŠVP.
Text ŠVP je upraven (změněn) v příslušné části dokumentu, případně doplněn ve formě varianty k původnímu textu. Pokud je úprav textu ŠVP více, je vhodné doplnit přílohou, která uvádí přehled všech úprav v textu ŠVP, opět s datem zařazení do ŠVP, datem, od kdy úprava (změna) platí, s podpisem ředitele, případně razítkem školy. Důvod je praktický – aby se nemusela potvrzovat každá úprava samostatně.
Pro oba postupy pak platí, že pokud úprava (změna) mění vzdělávací cestu žáků (změny časových dotací, přesuny vzdělávacího obsahu mezi ročníky, vznik nových předmětů atd.), je třeba upravený dokument považovat za novou verzi ŠVP a vyučovat podle „dobíhající verze“ a „nové verze“.
Ve vašem případě doporučujeme zařadit volitelné předměty do přílohy ŠVP. V učebním plánu pak uvést jen obecný název Volitelný předmět 1, Volitelný předmět 2 atd. a časovou dotaci pro příslušný volitelný předmět. Důvodem je skutečnost, že se mohou volitelné předměty každým rokem měnit. Začlenění učebních osnov volitelných předmětů v příloze tak umožňuje jejich operativní využití podle zájmu žáků bez neustálých úprav učebního plánu ŠVP.
Propojení školního programu EVVO a doplnění nástrojů podpory žáků se SVP lze řešit jak přílohou ŠVP, tak přímými úpravami konkrétních částí ŠVP.