Databáze dotazů
Mají základní školy zákonem uloženu povinnost konat přípravnou výuku českého jazyka pro cizince?
Právní řád ČR zaručuje bez ohledu na státní občanství všem osobám, které podléhají povinné školní docházce, stejná práva na vzdělání jako občanům ČR. Dnem 1.1.2008 vstoupila v platnost novela školského zákona, která zajišťuje rovný přístup žákům plnícím povinnou školní docházku v ZŠ, nižších stupních G a odpovídajících ročnících konzervatoří jak k základnímu vzdělávání, tak ke […]
Učí se etická výchova v mateřské škole? Jakým způsobem?
Výchova dítěte v duchu etických pravidel a hodnot je samozřejmou a stálou součástí vzdělávání dítěte v mateřské škole. Je dána RVP PV, resp. vyplývá již ze samotných hlavních (rámcových) cílů předškolního vzdělávání. Rozvoj etických kvalit osobnosti dítěte spočívá v tom, že dítěti poskytujeme reálnou možnost poznávat žádoucí etické hodnoty a setkávat se s nimi – […]
Musí každý vyučovací předmět rozvíjet všech šest klíčových kompetencí? A musí každý předmět rozvíjet ve všech klíčových kompetencích i všechny dílčí kompetence, tak jak je formuluje RVP G? Např. klíčová kompetence k učení přináší 4 dílčí kompetence, musí tedy fyzika rozvíjet všechny čtyři?
Aby absolventi školy dosáhli dobré úrovně u všech šesti klíčových kompetencí, které jsou uvedeny v rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (RVP G), je cílem každé školy. Některé klíčové kompetence žáků mohou rozvíjet všichni učitelé bez ohledu na konkrétní vyučovací předmět. K tomu slouží výchovné a vzdělávací strategie na úrovni školy, které musí být ve školním […]
Jak správně postupovat při hodnocení ve výtvarné výchově? Vedením školy nám bylo řečeno, že musíme striktně dodržovat pravidelné známkování a vkládat je pravidelně do systému Bakalář. Hodnocení ve výtvarné výchově je natolik specifické, že je problematické termíny jako tvořivost, rozvoj fantazie, uplatnění prožitků, pojmenování vizuálně obrazných vyjádření atd. převádět pravidelně do stupnice hodnotové škály 1-5. Vždy jsme postupovaly způsobem ústního hodnocení,v pololetí zakončeného souhrnnou známkou.
Školský zákon (§ 51 pro základní vzdělávání, § 69 pro střední vzdělávání) stanovuje hodnocení výsledků vzdělávání žáků vzhledem ke konci každého pololetí. Hodnocení výsledků vzdělávání žáka je na vysvědčení vyjádřeno klasifikací nebo slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady. Jakým způsobem bude žák hodnocen průběžně během pololetí, […]
Existuje nějaké doporučení jak známkovat matematiku? Při známkování příkladu o více početních operacích při chybném výsledku se hodnotí za 5 nebo se zohlední některé správně vyřešené operace a hodnocení může být i lepší známkou? Je také možné zohlednit postup řešení příkladu i když je chyba v některém výpočtu?
Obecně platí, že klasifikace je plně v kompetenci učitele. V matematice je však potřeba zohlednit v klasifikaci i správný postup řešení a chybám dávat různou váhu. Jestliže je úloha obsáhlejší a žák hned v začátku sečte dva zlomky špatně a s chybným výsledkem dál správně úlohu řeší, nelze jen na základě celkového chybného výpočtu dát […]
Je možné ve školním učebním plánu pro nižší stupeň osmiletého gymnázia zařadit do vzdělávací oblasti Umění a kultura tři vzdělávací obory, a to Hudební výchova, Výtvarná výchova a Dramatická výchova, při zachování předepsané minimální časové dotace 10 hodin?
V rámcovém učebním plánu je vzdělávací oblast Umění a kultura zastoupena dvěma povinnými vzdělávacími obory, a to Hudební výchovou (HV) a Výtvarnou výchovou (VV), s celkovou minimální časovou dotací 10 hodin. Dramatická výchova (DV) jako doplňující vzdělávací obor svým pojetím a koncepcí z oblasti Umění a kultura vychází a rozvíjí ji o další druh uměleckého […]
Část hodnocení žáků obsahuje Klasifikační řád školy. Je možné, aby v této pasáži byla zapsána pouze základní obecná pravidla pro hodnocení žáků s odkazem na tento Klasifikaní řád? Narážím na to, že klasifikační řád se může měnit a mění se. Pokaždé, pokud se změní Klasifikační řád školy, by se musely měnit všechny vzdělávací programy školy (jsme malá škola s cca 20 kantory a máme 3 vzdělávací programy!).
Ano. RVP sice požaduje, aby v ŠVP v části Hodnocení žáků a autoevaluace školy byl zpracován způsob hodnocení (klasifikací, slovně, kombinaci obou způsobů) a kritéria hodnocení. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků jsou ale dle § 30 zákona č. 561/2004Sb., (školský zákon, v platném znění) také součástí školního řádu, který musí zveřejnit ředitel na přístupném […]
Dobrý den, jsme základní školou (spádovou). Na počátku roku 2010 jsme byli upozorněni, že od září k nám nastoupí na 2. stupeň dívenka s LMP. Doposud nevíme její přesnou diagnózu, schůzku s SPC máme domluvenu až na květen (z důvodu jejich časového vytížení…). Zajímalo by nás, jakým způsobem máme zpracovat ŠVP. 1. Musíme zpracovat nově celý ŠVP se všemi náležitostmi dle přílohy pro žáky s LMP? 2. Jaké jsou zde povinnosti SPC vůči nám? 3. Tento ŠVP bude přílohou našeho stávajícího? Děkuji za odpověď, Mgr.Radka Otipková
Vážená paní kolegyně, v případě vzdělávání žákyně s LMP formou individuální integrace je třeba vypracovat, v součinnosti s SPC a na základě jejich doporučení, individuální vzdělávací plán. Podle stupně postižení bude vzdělávací obsah pro žákyni upraven a bude vycházet z Přílohy RVP ZV upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Žádný předmět nemůže být vynechán.Předměty […]
Lze nabízet ve třetím a čtvrtém ročníku takové volitelné předměty, aby se někteří absolventi profilovali humanitně a jiní přírodovědně?
Při zachování pravidel stanovených v RUP lze žákům nabídnout volitelné předměty, které vedou k profilaci jak humanitní, tak přírodovědné.
Nebylo by rozumnější, aby ŠVP vytvořil ředitel se zástupcem? Oni jsou přeci na škole určeni k plánování „koncepčních“ záležitostí.
ŠVP je vzdělávací program celé školy. Jako i jinde platí, že na čem se nepodílím, v tom jsem méně zaangažovaný, méně motivovaný. Pokud ŠVP vytvoří jen úzká skupinka lidí ve škole, výsledkem bude pravděpodobně nechuť učitelů podle takového ŠVP učit. Tvorba ŠVP by měla být týmovou prací.