MŠMT vydává k 1.9.2021 opatření, kterým se mění RVP ZV. Základní školy zahájí vzdělávání podle RVP ZV vydaného tímto opatřením nejpozději od 1. září 2023 ve všech ročnících prvního stupně, od 1. září 2024 ve všech ročnících druhého stupně. Na 2. stupni budou upraveny min. časové dotace pro vzdělávací oblasti. Otázka: Umění a kultura bude mít sníženou časovou dotaci o 1 h (z 10 h na 9 h). Ve vzdělávací oblasti máme předměty hudební výchova a výtvarná výchova. Chci v 9. ročníku zrušit 1 hodinu hudební výchovy (vzdělávací oblast UMĚNÍ A KULTURA) a nahradit ji nově předmětem informatika ve výši časové dotace 1 hodina. Tím se hudební výchova bude učit jen v 6, 7. a 8. ročníku, v 9. ročníku nebude. Očekávané výstupy z hudební výchovy se splní do konce 8. ročníku. Je to správný postup?

Se snížením hodinové dotace pro oblast Umění a kultura je výuka jejích povinných vzdělávacích oborů (hudební a výtvarné výchovy) postavena do nové situace.

Než přistoupíte k řešení, je třeba pečlivě zvážit i to, čím vším tyto obory mohou přispívat k rozvíjení digitální kompetence, zejména v oblasti vytváření, úprav a sdílení digitálního obsahu.

Z uvedeného důvodu doporučuji v prvé řadě promyslet možnost navýšení časové dotace z disponibilních hodin tak, jak je uvedeno v RVP ZV v kapitole 7.2.

Ÿ k posílení časové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů nad rámec vymezené minimální časové dotace

V RVP ZV, v kapitole 7.2. Poznámky ke vzdělávacím oblastem se uvádí:

Umění a kultura

Ÿ vzdělávací obsah vzdělávací oblasti je realizován ve všech ročnících základního vzdělávání

Jedná se o doporučení pro celou oblast, nikoliv pro jednotlivé obory – hudební a výtvarnou výchovu.

Pokud nevidíte jinou možnost, než tu, kterou uvádíte – HV pouze v 6., 7., 8. ročníku, tak je třeba vše zvažovat i v souvislosti s výtvarným oborem. Aby se dostálo výše uvedenému požadavku pro realizaci oblasti Umění a kultura, je nutné, aby výtvarný obor byl zařazen v 6., 7., 8., a 9 ročníku.

Jistě, že je možné výuku HV (VV) realizovat intenzivněji (nejlépe s posílenou časovou dotací), a to tak, že žáci dosáhnou očekávaných výstupů z oboru HV (VV) již v 8. ročníku

Nicméně se nabízí i ta možnost, že bude pro 9. ročník koncipován na úrovni ŠVP předmět, který bude zdůrazňovat mezioborové vazby HV a VV a žáci budou 9. ročníku pracovat na rozsáhlejších projektech. Pro takové řešení je třeba zajistit vhodné personální, materiální a organizační podmínky.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798