1. Musí celková časová dotace pro každý ročník zůstat stejná? 2. Na úkor Informatiky se musí vzít na 2. st. 1h z oblasti Člověk a společnost, 1 h z oblasti Člověk a příroda a 1 h z oblasti Umění a kultura. Je možné, aby se v této posledně jmenované oblasti vzala např. v 9. ročníku 1 h hudební výchovy ve prospěch informatiky? Nebo musí být v každém ročníku po 1 h týdně povinně HV?

Ad bod 1:
Rámcový učební plán prošel úpravami (kap. 7 RVP ZV). Celková povinná časová dotace pro 1. a 2. stupeň zůstala v novém RVP ZV vydaném v lednu 2021 nezměněna. Upravena byla minimální časová dotace pro některé vzdělávací obory. Je v kompetenci ředitele školy jak a v jakém počtu hodiny do jednotlivých ročníků rozloží. Vždy je ale nezbytné řídit se podkapitolou 7.3 z RVP ZV – Poznámky ke vzdělávacím oblastem, která konkretizuje podmínky pro zařazení jednotlivých oborů/oblastí do ŠVP.
Zároveň nesmí být překročena maximální týdenní hodinová dotace stanovená pro jednotlivé ročníky základního vzdělávání školským zákonem (1. a 2. ročník 22 hodin, 3.– 5.r očník 26 hodin, 6. a 7. ročník 30 hodin,8. a 9.ročník 32 hodin).

Ad bod 2:
Vnímáme, že se snížením hodinové dotace pro oblast Umění a kultura je výuka jejích povinných vzdělávacích oborů (hudební a výtvarné výchovy) postavena do nové situace.
Než přistoupíte k řešení, je třeba pečlivě zvážit i to, čím vším tyto obory mohou přispívat k rozvíjení digitální kompetence, zejména v oblasti vytváření, úprav a sdílení digitálního obsahu.

Z uvedeného důvodu doporučujeme v prvé řadě promyslet možnost navýšení časové dotace z disponibilních hodin tak, jak je uvedeno v RVP ZV v kapitole 7.2.
Ÿ k posílení časové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů nad rámec vymezené minimální časové dotace

Tak, jak je uvedeno v RVP ZV, v kapitole 7.2. Poznámky ke vzdělávacím oblastem, se povinnost zařazení do všech ročníků základního vzdělávání týká celé oblasti, nikoliv jednotlivých oborů.
Z tohoto důvodu je možné, aby v 9. ročníku výuka Hudební výchovy (stejně tak se to může týkat i Výtvarné výchovy) realizována nebyla, ale je nutné zajistit, aby očekávané výstupy a potažmo školní výstupy byly plnohodnotně žáky dosaženy již v 8. ročníku.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798