Dobrý den, posílám dotaz, zda můj zamýšlený postup je správný a v souladu s metodikou: 1) Chceme obratem zavést hned od 01.09.2021 předmět informatika po 1 hod. týdně od 4. do 9. roč. V souladu s nově vydaným RVP a naším stávajícím ŠVP to bude na úkor přírodovědy, dějepisu, výtvarné výchovy a 2. cizího jazyka vždy po 1 hod. minus. (v 5. a 9. roč. již informatiku učíme) Můžeme to takto paušálně provést najednou za předpokladu, že si ohlídáme, aby se povinný vzdělávací obsah těchto předmětů probral ve zbývajících hodinách těchto předmětů? Zavádění postupné změny vždy náběhově po ročníku by to celé protáhlo a vneslo do učebního plánu chaos. 2) Průběžně provádíme vyhodnocování našeho ŠVP a přijde nám rozumné, abychom od 01.09.2021 převedli 1 hod. fyziky z 8 roč. (kde nyní učíme 2 hod.) do 6. roč. (kde nyní učíme 1 hod.). Původní povinná čas. dotace na 2. st.: 29 + 30 + 32 + 31 = celkem 122 hodin Nová povinná časová dotace na 2. st.: 30 + 30 + 31 + 31 = celkem 122 hodin Je možné to takto provést hned, nebo musí mít dobíhající ročníky ještě v 8. roč. 32 hodin? (takové přechodné období by ale naráželo třeba na phmax a vneslo do ŠVP chaos). Myslím si, že je to možné hned, když si ohlídáme, aby žáci nepřišli o povinný vzdělávací obsah fyziky.

Posíláme odpověď na Vaše dotazy týkajících se změn RVP ZV.

Ad bod 1

Zamýšlené změny lze do ŠVP zavést najednou, musí však být zajištěno, že povinný vzdělávací obsah opravdu projdou žáci všech ročníků.

– za vzdělávací obor DCJ musí být zachován soulad s učebním plánem RVP ZV, tedy že bude výuka Dalšího cizího jazyka zahájena nejpozději v 8. ročníku v rozsahu 6 hodin
– za 1. stupeň je nutné pohlídat přesun vzdělávacího obsahu ze 4. ročníku (z uvedené přírodovědy) tak, aby ve zbývajících hodinách byly povinné výstupy pro dané období naplněny
– rozhodnutí ředitele školy, a zajisté i pedagogického sboru, promítnout změny RVP ZV do vlastního ŠVP a zavést takto upravený ŠVP od 1.9.2021, je v souladu s informacemi uvedenými v dopisu ministra školství, mládeže a tělovýchovy z ledna 2021, čj.MSMT-40117/2020-3. Samozřejmě je třeba dbát, aby jak pro žáky v 6. ročníku tak pro žáky ve vyšších ročnících byla zastoupena výuka vzdělávací oblasti Člověk a příroda v každém ročníku a byly dodrženy alespoň minimální počty hodin uvedené v RVP ZV pro danou vzdělávací oblast. Samozřejmostí je zajistit v ŠVP splnění všech výstupů i pojetí výuky v duchu charakteristiky vzdělávací oblast Člověk a příroda uvedených v novém RVP ZV. Aby se předešlo nedorozuměním doporučujeme projednat zamýšlené úpravy s rodiči a zřizovatelem předem.

Ad bod 2

Zavedete-li od 1. 9. 2021 výuku dle ŠVP zpracovaného podle nových RVP ZV ve všech ročnících, vztahuje se na tuto výuku nový RVP ZV, tj. ve všech ročnících se mohou uplatnit i změny v obsahu, tj. ve výstupech a v učivu, které nový RVP ZV zavádí oproti stávajícímu.

Posílit výuku fyziky v 6. ročníku přesunem jedné týdenní vyučovací hodiny z 8. ročníku je možné při dodržení výše uvedených podmínek. Je však třeba dbát na vazby fyziky s ostatními předměty vzdělávací oblasti Člověk a příroda a zejména na vazbu ke vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. Zkušenosti ukazují, že žáci v 6. ročníku nemají ještě dostatečně upevněné matematické kompetence, potřebné k používání algebraických formulí (vzorce), k používání funkčních vztahů, k používání grafů, k badatelské činnosti spojené s kvantitativním popisem výsledků bádání apod. To významně ztěžuje žákům porozumění podstatě fyzikálních jevů a jejich zákonitostí.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798