Posíláme odpověď na Vaše dotazy týkajících se změn RVP ZV.
Ad bod 1
Zamýšlené změny lze do ŠVP zavést najednou, musí však být zajištěno, že povinný vzdělávací obsah opravdu projdou žáci všech ročníků.
– za vzdělávací obor DCJ musí být zachován soulad s učebním plánem RVP ZV, tedy že bude výuka Dalšího cizího jazyka zahájena nejpozději v 8. ročníku v rozsahu 6 hodin
– za 1. stupeň je nutné pohlídat přesun vzdělávacího obsahu ze 4. ročníku (z uvedené přírodovědy) tak, aby ve zbývajících hodinách byly povinné výstupy pro dané období naplněny
– rozhodnutí ředitele školy, a zajisté i pedagogického sboru, promítnout změny RVP ZV do vlastního ŠVP a zavést takto upravený ŠVP od 1.9.2021, je v souladu s informacemi uvedenými v dopisu ministra školství, mládeže a tělovýchovy z ledna 2021, čj.MSMT-40117/2020-3. Samozřejmě je třeba dbát, aby jak pro žáky v 6. ročníku tak pro žáky ve vyšších ročnících byla zastoupena výuka vzdělávací oblasti Člověk a příroda v každém ročníku a byly dodrženy alespoň minimální počty hodin uvedené v RVP ZV pro danou vzdělávací oblast. Samozřejmostí je zajistit v ŠVP splnění všech výstupů i pojetí výuky v duchu charakteristiky vzdělávací oblast Člověk a příroda uvedených v novém RVP ZV. Aby se předešlo nedorozuměním doporučujeme projednat zamýšlené úpravy s rodiči a zřizovatelem předem.
Ad bod 2
Zavedete-li od 1. 9. 2021 výuku dle ŠVP zpracovaného podle nových RVP ZV ve všech ročnících, vztahuje se na tuto výuku nový RVP ZV, tj. ve všech ročnících se mohou uplatnit i změny v obsahu, tj. ve výstupech a v učivu, které nový RVP ZV zavádí oproti stávajícímu.
Posílit výuku fyziky v 6. ročníku přesunem jedné týdenní vyučovací hodiny z 8. ročníku je možné při dodržení výše uvedených podmínek. Je však třeba dbát na vazby fyziky s ostatními předměty vzdělávací oblasti Člověk a příroda a zejména na vazbu ke vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. Zkušenosti ukazují, že žáci v 6. ročníku nemají ještě dostatečně upevněné matematické kompetence, potřebné k používání algebraických formulí (vzorce), k používání funkčních vztahů, k používání grafů, k badatelské činnosti spojené s kvantitativním popisem výsledků bádání apod. To významně ztěžuje žákům porozumění podstatě fyzikálních jevů a jejich zákonitostí.