Z jakého pohledu se do ŠVP vypisují jednotlivé kompetence? Z pohledu učitele, nebo žáka? Např.: Máme kompetence psát tímto způsobem: Žák ovládá běžně používaná digitální zařízení nebo takto: Učitel pomáhá žákům ovládat běžně používaná digitální zařízení. Děkuji za odpověď.

Dobrý den, v ŠVP se k jednotlivým kompetencím formulují společné výchovné a vzdělávací strategie, které se uvádí v ŠVP v části Charakteristika ŠVP (společné postupy na úrovni školy uplatňované ve výuce i mimo výuku, jimiž škola cíleně utváří a rozvíjí klíčové kompetence žáků) a potom také u jednotlivých vyučovacích předmětů v jejich charakteristice (společné postupy uplatňované na úrovni vyučovacího předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků). Z uvedeného je zřejmé, že se vždy jedná o pohled ze strany učitelů. Při formulování může pomoci jednoduchá pomůcka v podobě začátku věty: “Pro rozvoj kompetencí k učení my učitelé této školy budeme…” a totéž na úrovni předmětu. Tedy, co pro rozvoj příslušné kompetence žáků můžeme, chceme a umíme udělat my učitelé tohoto vyučovacího předmětu. Mělo by se jednat o popis toho, co opravdu chceme a umíme jako učitelé žákům při výuce nabízet jako příležitosti k rozvoji klíčových kompetencí. V žádném případě nedoporučujeme udělat z toho slohové cvičení nebo sbírku hezky znějících sdělení, které se nijak neprojevují ve výuce. Na to upozorňuje i text RVP ZV v kaitole 11. “Vyhodnocováním ŠVP se rozumí:  vyhodnocování souladu rozsahu a obsahu výuky s učebními osnovami v ŠVP;  soulad formulovaných a využívaných výchovných a vzdělávacích strategií;  vyhodnocování dosahovaných výsledků každého žáka ve vztahu k učebním osnovám.”

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798