Musí být v ŠVP běžné základní školy zahrnut i tematický okruh Zdravotní tělesná výchova (jako adekvátní náhrada povinné tělesné výchovy)?
Pochopení celého problému začleňování zdravotní tělesné výchovy do výuky je trochu komplikované v tom, že charakteristika vzdělávacího oboru Tělesna výchova nebyla při změnách RVP ZV v roce 2016 a 2017 (společné vzdělávání), ani při změnách v roce 2021 (Informatika) aktualizována ve vazbě na změny školského zákona, vyhlášku č. 27/201 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a vyhlášku č. č. 391/2013 Sb., o zdravotní způsobilosti k tělesné výchově a sportu.
- Rozdělení žáků do zdravotních skupin pro zařazení do tělesné výchovy a zdravotní tělesné výchovy vycházelo ze směrnice Ministerstva školství č. 3/1981 a následných metodických pokynů. Populace byla podle této směrnice členěna do čtyř skupin. Při prohlídkách žáků lékař zařazoval žáka buď do tělesné výchova bez omezení (I., II.), do zdravotní tělesné výchovy nebo tělesné výchovy s omezením (III.), případně navrhoval osvobození od běžné tělesné výchovy i zdravotní tělesné výchovy a zařazení do léčebné či rehabilitační TV (IV.).
Výše uvedená směrnice pozbyla platnost a nahradila ji vyhláška č. 391/2013 Sb. Ta již členění do čtyř skupin neobsahuje a v příloze 2 uvádí (na základě vstupních, pravidelných a mimořádných lékařských prohlídek) „nemoci, vady a stavy, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost ke sportu nebo tělesné výchově“. Uvádí se 12 skupin nemocí, vad a stavů.
Na základě tohoto přehledu by měl v současnosti lékař doporučovat účast v tělesné výchově, účast s ometením, nebo vyloučit žáka z tělesné výchovy. Informace v tomto smyslu již byly v Konzultačním centru zveřejněny.
Odkaz na vyhlášku: 391/2013 Sb. Vyhláška o zdravotní způsobilosti k tělesné výchově a sportu (zakonyprolidi.cz)
- Problém je i v zařazování žáků do některých skupin podpory podle vyhlášky č. 27/201 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Zařazení do skupin podpory (druhého až pátého stupně) by mělo doporučovat školské poradenské zařízení, ale posouzení oslabení s dočasnými nebo trvalými odchylkami tělesného vývoje, stavby, složení těla či zdravotního stavu, které nejsou překážkou pro tělesnou výchovu, nebo naopak představují kontraindikaci zvýšené a jednostranné tělesné námahy vzhledem ke konkrétní nemocí a změně tělesného stavu jsou medicínskou záležitostí. Tu musí posoudit lékař. Pak teprve lze rozhodovat o zařazení do skupin podpory, případné o přiznání kompenzačních a speciálních učebních pomůcek, softwarového a IT vybavení. To, co se uvádí v RVP ZV „jako adekvátní náhrada povinné tělesné výchovy“ bylo myšleno pro vytváření samostatného vyučovacího předmětu ZTV pro žaky III. zdravotní skupiny, dnes (pro žáky s podporou od 3. skupiny podpory.
- V současné situaci lze k obsahu „zdravotní tělesné výchovy“ přistupovat takto:
Všichni žáci by se měli setkat s pravidelným pohybovým režimem, zásadami vhodného obutí a oblečení pro TV (i s ohledem na individuální oslabení), s cviky pro správné držení těla, s vhodnými dechovými cviky, relaxačními a kompenzačními cviky, s poznáváním nevhodných činností vzhledem věku, bezpečnosti, individuálnímu oslabení. To jsou činnosti, které jsou částečně jak obsahem povinné TV, tak ZTV (ZTV-3-1-01, ZTV-5-1 01, ZTV-5-1-03, ZTV-9-1-01, ZTV-9-01-03).
V ŠVP stačí v charakteristice vyučovacího předmětu tělesná výchova uvést, že jsou do výuky zařazovány prvky zdravotní tělesné výchovy, které vedou ke správnému držení těla, správnému dýchání, k relaxaci a kompenzaci jednostranné zátěže (při dlouhodobé výuce v sedu) atd. a že žákům, pro které jsou některé cviky a pohybové činnosti kontraindikací jejich zdravotního stavu (podle nálezu a doporučení lékaře), jsou místo těchto nevhodných cviků a pohybových činností nabízeny jiné vhodné – odpovídající konkrétní zdravotní situaci žáka.
Případně je možné zařadit do učebních osnov TV na 1 i 2. stupni výše zmíněné výstupy ZTV a odpovídající učivo.
Pro žáci, kterým lékař doporučuje konkrétní omezení pohybových činností a speciální cvičení, by měl (mohl) být vytvářen předmět speciální pedagogické péče (ZTV) na základě IVP. To by byla ona „adekvátní náhrada povinné TV“. Takový předmět by měl (mohl) být vytvářen pro žáky několika ročníků dané školy, případně i společně pro žáky blízkých škol.
- V každém případě je nutné celou problematiku při zamýšlené revizi RVP ZV zcela přepracovat a uvést do souladu se současnou legislativou i školní praxí.