Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jestli i nadále můžeme doporučovat podpůrné opatření školní speciální pedagog a školní psycholog nebo již toto není možné v rámci podpůrných opatření. Moc děkuji
Děkujeme za Váš dotaz. Podle dosud platné legislativy je možné nadále doporučovat působení školního speciálního pedagoga a školního psychologa jako podpůrné opatření, a to v případě, že je taková podpora vyhodnocena jako potřebná pro vzdělávání konkrétního žáka.
Podpůrná opatření jsou definována ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. ve znění pozdějších předpisů, o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (novela 248/2019 Sb.), a to včetně personální podpory. V příloze č. 1 této vyhlášky jsou uvedeny jednotlivé stupně podpůrných opatření, přičemž od 2. stupně výše lze doporučit i působení školního psychologa či školního speciálního pedagoga, pokud to odpovídá individuálním potřebám žáka.
Doporučení tohoto typu je v kompetenci školského poradenského zařízení (PPP nebo SPC), které na základě vyšetření určí vhodná podpůrná opatření včetně návrhu odborné podpory ve škole.
Zároveň platí, že pokud má škola školního psychologa či speciálního pedagoga již ve svém týmu (např. jako součást školního poradenského pracoviště), může těmto odborníkům svěřit práci se žákem i bez formálního doporučení (PO 1. stupně), pokud to odpovídá jeho potřebám. Nicméně pro přiznání podpůrného opatření a případné finanční nároky ze strany školy je doporučení ŠPZ zásadní.