1) Disponibilní časovou dotaci lze dle nového RVP využít pro rozšíření vzdělávacího obsahu. Otázkou ale je, zda si předměty mohu „vymyslet“ dle zaměření školy sama (samozřejmě v návaznosti na hlavní vzdělávací oblasti a předměty v RVP) nebo to musí být konkrétně ty tři, které jsou uvedeny v modelovém ŠVP? A co časová dotace pro daný předmět? Stanoví si ji škola sama, dle potřeb? 2) Jak zařadit tyto předměty do rozvrhu hodin tak, abychom nepřesáhli maximální týdenní počet hodin pro daný ročník – viz např. Badatelská výuka. V rozvrhu hodin by byla zařazena 1x za měsíc (180 minut = 4 hodiny). Tím ale, že by byla jednou za měsíc, tak povinné předměty přesuneme do zbývajících týdnů, abychom zase dodrželi týdenní dotaci pro daný předmět a byl tak dodržen počet hodin dle RVP? Snad je to takto srozumitelné. 3) Nejpozději od roku 2027 se mají začít učit dle nového ŠVP žáci 1. ročníku. Ostatní ročníky se budou dále učit dle původního ŠVP? U malotřídních škol bude dle mého názoru velký problém s tvorbou rozvrhu hodin. Jak toto vyřešit?
Dobrý den,
k jednotlivým dílčím dotazům:
1) Ano, škola si jednak určí poměr časové dotace určené pro společný základ a disponibilní časovou dotaci a v rámci disponibilní časové dotace rozhodne o nabídce vyučovacích předmětů povinných či volitelných nebo jiných organizačních forem výuky. Vždy jde o vzdělávací obsah, který je nad rámec společného základu a jeho volba je plně v kompetenci školy. Modelové ŠVP nejsou pro školy závazné a jsou nabízeny jako metodická podpora, příklad zpracování, či inspirace.
2) Ano, je nutné dodržet maximální týdenní počty hodin v ročnících a řešení, které popisujete je možné.
3) Opatření ministra, kterým se vydává RVP ZV uvádí v čl. 3, že od 1. 9. 2027 musí být ŠVP v souladu s RVP ZV minimálně pro 1. a 6. ročník. Slovo minimálně tedy zároveň vyjadřuje možnost začít i ve vyšších, resp. všech ročnících najednou vyučovat podle vašeho nově upraveného ŠVP.