Již jsme se pustili v naší škole  do tvorby nového ŠVP, a máme dotazy ohledně integrovaného modelu ŠVP. Prakticky s integrovanými předměty již déle pracujeme, teď to jen potřebujeme vyjádřit v tabulaci a ŠVP. Zajímalo by nás:

Mohu předměty integrovat dle vlastních potřeb školy a stupňů či jsou návrhy z mŠVP nějak závazné?

Jsou nějaké limity integrací?

Je možné informatiku integrovat do předmětu Český jazyk i Matematika..? Jak by ale vypadala kalkulace hodin? Dělilo by se to třeba na 0,5 INF?

Jak by se takové integrace oborů reálně vykazovaly v tabulaci hodin?

V některých částech modelu jde rozpis oboru až do učebních okruhů a témat, jinde to končí kompetencemi. Stačí mít předmět vyjádřený jen v rámci ZG, PT, KK nebo musí ŠVP obsahovat i tématické plány oborů?

Mohu předměty integrovat dle vlastních potřeb školy a stupňů či jsou návrhy z mŠVP nějak závazné?

Ne, modelové ŠVP závazné nejsou, ani se do budoucna o jejich závaznosti neuvažuje. Jsou ukázkou možného zpracování ŠVP, lze je převzít, modifikovat, upravit nebo se jimi inspirovat. Škola se jimi vůbec nemusí zabývat, tak jako doposud je zcela v pořádku, že postupuje při tvorbě ŠVP vlastním způsobem, na základě dosavadních zkušeností v souladu se specifickými podmínkami, ve kterých pracuje a potřebami žáků. Jediným limitem je to, že ŠVP musí být v souladu s RVP ZV.

Jsou nějaké limity integrací?

Ne, žádné limity integrací nejsou.

Je možné informatiku integrovat do předmětu Český jazyk i Matematika..? Jak by ale vypadala kalkulace hodin? Dělilo by se to třeba na 0,5 INF?

Obecně nejsou pro integraci vzdělávacích obsahů stanoveny žádné limity a je na vás, abyste vyhodnotili, kdy a do jaké míry je integrace pro žáky přínosná. Vzhledem k tomu, že v rámcovém učebním plánu není hodinová dotace vázána k jednotlivým vzdělávacím oborům, je přidělení hodinové dotace jednotlivým vyučovacím předmětům, včetně předmětů integrovaných, zcela ve vaší kompetenci. Hodinová dotace by měla být stanovena na základě posouzení časové náročnosti dosažení očekávaných výsledků učení v daném předmětu a ročníku. Stručně řečeno, čas pro výuku/učení se vždy odvíjí od vzdělávacího obsahu.

Jak by se takové integrace oborů reálně vykazovaly v tabulaci hodin?

Ve školním učebním plánu stanovíte názvy integrovaných vyučovacích předmětů a jejich hodinovou dotaci pro jednotlivé ročníky. V charakteristice vyučovacího předmětu (která není součástí školního učebního plánu) potom popíšete které vzdělávací obory předmět integruje a v osnovách tohoto vyučovacího předmětu potom stanovíte, které očekávané výsledky integrovaných vzdělávacích oborů jsou v předmětu rozvíjeny a propojeny s očekávanými výsledky učení průřezových témat, klíčových kompetencí a základních gramotností. V poznámkách k učebnímu plánu můžete uvést specifika organizace výuky takového integrovaného předmětu například ve dvouhodinových blocích apod.

V některých částech modelu jde rozpis oboru až do učebních okruhů a témat, jinde to končí kompetencemi. Stačí mít předmět vyjádřený jen v rámci ZG, PT, KK nebo musí ŠVP obsahovat i tématické plány oborů?

Nemusí. Ve svém ŠVP musíte závazně uvést pouze to, co požaduje RVP ZV, tedy: „Škola rozpracuje OVU vzdělávacích oborů do školních OVU jednotlivých vyučovacích předmětů (jiných forem vzdělávání) a konkrétních ročníků či etap vzdělávání. Musí být zřejmé, ke kterému OVU vzdělávacího oboru (vymezenému v RVP ZV) směřují konkrétní školní OVU. Škola prováže školní OVU s OVU klíčových kompetencí a základních gramotností.“

Shrnuto: „Kapitola Obsah vzdělávání v ŠVP musí osahovat: 

  • název předmětu
  • charakteristika předmětu (informace o pojetí, obsahu, časové dotaci a organizaci výuky, včetně vzdělávacích strategií) 
  • distribuce a rozpracování OVU vzdělávacích oborů a OVU průřezových témat v RVP ZV do školních OVU v jednotlivých ročnících (delších obdobích) povinných či volitelných předmětů; vazby na klíčové kompetence a základní gramotnosti
  • distribuce učiva, pokud to škola považuje za vhodné“

Pokud se škola rozhodne zařadit do vzdělávacího obsahu ŠVP další struktury a obsahy, může to udělat, ale vždy je důležité posoudit, zda je to nutné. Stručnost, jasnost a přehlednost by měly být kritérii užitečného ŠVP.

 

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798