Pěkný den! Prosím vás o informaci (podrobnou), jak implementovat změny v RVP – informatika (digitalizace) Ohledně implementace od prvního ročníku (1. 9. 2025 ve všech oborech) máme jasno. Jde nám o implementaci do vyšších ročníku (2, 3, 4). Děkuji za odpověď.
Děkujeme za zaslání dotazu.
V rámci úpravy byl v RVP upraven předmět Vzdělávání v informačních a komunikačních technologií na předmět s názvem Informační vzdělávání a byl upraven obsah tohoto okruhu.
Od září 2025 už je povinné začít s výukou podle tohoto nového RVP. To znamená, že si podle nového RVP musíte upravit ŠVP.
Snahou je, aby žáci začali co nejdříve, i s tím, že nebudou dosahovat výstupů, které si škola naplánovala v ŠVP, ale jen části z nich. Při zavádění nového ŠVP se žáci některých ročníků nesetkají s celým vzdělávacím obsahem Informatiky, ale pouze s vybranou částí očekávaných výstupů.
V upraveném ŠVP je proto nezbytné mít stručný popis postupného náběhu vzdělávacího obsahu, a to buď jako součást ŠVP, nebo jako dočasně platnou přílohu pro přechodné období. Tento postup zajistí, jak postupný náběh upraveného ŠVP, které je v souladu s revidovaným RVP, tak zajistí, že hodnocení žáků bude odpovídat změněnému obsahu ŠVP po dobu, než budou žáci daného ročníku absolvovat kompletní nový obsah v předcházejících ročnících. Nejde o vytváření dalších přechodných osnov, ale o označení nebo výběr očekávaných výstupů a učiva v již upraveném ŠVP, které žáci v určitých ročnících a v určitém období budou absolvovat a za jejichž dosahování budou hodnoceni.
Postupný náběh:
2025/26 | 2026/27 | 2027/28 | 2028/29 | |
1 | Výuka dle upraveného ŠVP | Výuka dle upraveného ŠVP | Výuka dle upraveného ŠVP | Výuka dle upraveného ŠVP |
2 | Zahájení bez návaznosti | Výuka dle upraveného ŠVP | Výuka dle upraveného ŠVP | Výuka dle upraveného ŠVP |
3 | Zahájení bez návaznosti | Návaznost na 2. r. | Výuka dle upraveného ŠVP | Výuka dle upraveného ŠVP |
4 | Zahájení bez návaznosti | Návaznost na 2. r. | Návaznost na 2. r. a 3r. | Výuka dle upraveného ŠVP |
Důvodem revizí ICT je zlepšit kompetence žáků v oblasti práce s informacemi a digitálními technologiemi a rozvíjet jejich informatické myšlení, aby se dobře orientovali v současném světě a chápali, jak fungují věci kolem nás. S velkou pravděpodobností se bude v průběhu jejich pracovního života měnit náplň a způsob práce v jejich oboru, budou se muset vyrovnat s novými technologiemi. Snahou je, připravit žáky na tyto skutečnosti.
Pro případnou pomoc a inspiraci zavádění nového ICT do výuky doporučujeme web https://revize-ict-sov.rvp.cz/ ,kde najdete základní informace, dokumenty se změnami a aktuální nabídku podpory. Najdete tu např. záznam kulatého stolu, webinář, KYBcast zaměřený na kybernetickou bezpečnost, podcast DIGI IN, informační spoty .
V záložce „nabídka podpory“ najdete množství kurzů a webinařů určených pro učitele, ředitele i celé sborovny. Najdete zde i nabídku a odkazy na konzultanty, kteří poradí s různými problémy, na které narážíte během úprav ŠVP a změny výuky. Jejich služby i veškeré kurzy jsou zdarma.
V záložce „Materiály pro předměty“ naleznete inspiraci k úpravě jednotlivých předmětů v jednotlivých kategoriích vzdělávání. U předmětu informatické vzdělávání je vloženo metodické vysvětlení ve formě PDF a pod ním Metodické vysvětlení s příklady pro Informační systémy a Digitální technologie.