Prosím o zodpovězení dotazů:
1. Ve stávajícím ŠVP musela být součástí tabulka, ve které byl přehled uplatňovaných průřezových témat. Má být tento přehled součástí i nového ŠVP?
2. V modelovém ŠVP jsou OVU vzdělávacích oborů pro uzlový bod 5 vypsané v plném rozsahu, pak zpracovaný OVU pro daný ročník. Chápu správně, že vazby OVU KK máme do ŠVP vepisovat s kódem a v plném rozsahu bez zřetele na ročník? ( Např. v 1.ročníku napíšu OVU KK: KKK-VYJ-000-ZV5-001 Vyjadřuje se prostřednictvím zvládnutých výrazových prostředků, které volí podle svých možností vzhledem ke komunikačnímu záměru, partnerovi a situaci. Jednoduše řečeno, výstup KK ”neponižuji” úměrně ročníku?
3. Při zápisu OVU PT již ale kódy psány nejsou a OVU je zapsán ”lidově”. Jak mám tomu rozumět? Tady už nemusíme psát kódy a jejich přesné znění podle RVP, jako je tomu u KK?
K otázce č.1- Pro školu je při tvorbě ŠVP z hlediska průřezových témat závazné:
- Škola rozpracuje OVU průřezových témat do školních OVU v konkrétních vyučovacích předmětech nebo jiných formách vzdělávání.
- Škola prováže školní OVU s OVU klíčových kompetencí a základních gramotností.
Tabulka s celkovým přehledem rozpracování PT není vzhledem k jiné konstrukci obsahového rámce požadovanou součástí ŠVP.
K otázce č. 2 – Pro školu je při tvorbě ŠVP z hlediska klíčových kompetencí závazné:
- Škola propojí školní OVU vzdělávacích oborů na úrovni vyučovacích předmětů (nebo jiných forem vzdělávání) s vybranými OVU klíčových kompetencí tak, aby byla pokryta vazba mezi vyučovacími předměty a všemi osmi klíčovými kompetencemi na 1. i 2. stupni.
- Škola stanoví vzdělávací strategie podporující dosahování OVU klíčových kompetencí ve vazbě na dosahování a rozvíjení školního OVU v daném vyučovacím předmětu.
Z výše uvedeného plyne, že propojení školních OVU je s OVU klíčových kompetencí, které jsou stanoveny pro konkrétní uzlové body. Rozpracovávání OVU klíčových kompetencí do jednotlivých ročníků není v ŠVP vyžadováno.
K otázce č. 3 – Viz text odpovědi k otázce 1. Na rozdíl od KK škola OVU průřezových témat rozpracovává do jednotlivých ročníků. To jsou formulace, které označujete v dotazu jako “lidově”. Proto nemají kód, který se používá jako součást OVU stanovených v RVP ZV v uzlových bodech.
Obecně shrnuto, pokud se v RVP ZV mluví o OVU klíčových kompetencí, OVU průřezových témat, OVU základních gramotností či OVU vzdělávacích oborů, jedná se o OVU stanovené v RVP ZV pro uzlové body v 5. a 9. ročníku (u základních gramotností i ve 3. ročníku. Pokud se hovoří o školní úrovni OVU, kterou škola stanovuje ve svém ŠVP pro jednotlivé předměty a ročníky, potom je požíván pojem školní OVU.