Dobrý den, původně jsme museli zpracovávat i ŠVP s běžnými výstupy, přestože jsme škola, kde podle nich neučíme. Na jednom absolvovaném webináři k nynější revizi RVP bylo řečeno, že zpracováváme pouze ŠVP s minimálními výstupy. Prosím o jasné stanovisko, zda je tomu tak.
V platném RVP ZV (2025) je v kapitole 4 stanoveno , že:
- “Škola rozpracuje OVU vzdělávacích oborů do školních OVU jednotlivých vyučovacích předmětů (jiných forem vzdělávání) a konkrétních ročníků či etap vzdělávání. Musí být zřejmé, ke kterému OVU vzdělávacího oboru (vymezenému v RVP ZV) směřují konkrétní školní OVU.”
Při zpracovávání vašeho ŠVP postupujte v souladu s ustanovením v části 3.2, které stanoví:
- “Pro žáky s lehkým mentálním postižením škola využívá minimální doporučenou úroveň (dále jen MDÚ) pro úpravy očekávaných výsledků učení (OVU) v rámci podpůrných opatření (§ 16 vyhláška č. 27/2016 Sb.). MDÚ může být použita u jednotlivých žáků v rámci Doporučení ŠPZ jen u těch vzdělávacích oborů, do kterých mají speciální vzdělávací potřeby největší dopad. MDÚ je vždy na vyšší úrovni než OVU stanovené v RVP pro obor vzdělání základní škola speciální. Na základě Doporučení ŠPZ je realizace stanovených podpůrných opatření závazná (§ 16a odst. 3 ŠZ). Formulace jednotlivých MDÚ pro konkrétní OVU jsou dostupné jako součást další metodické podpory. OVU, pro které není v rámci metodické podpory uvedena MDÚ, mohou být při případných úpravách výsledků učení v rámci podpůrných opatření bez náhrady vypuštěny (vzdělávání žáka s lehkým mentálním postižením).”
Z výše uvedeného plyne, že využití minimální doporučené úrovně očekávaných výsledků učení se bude i nadále řídit ustanoveními vyhlášky 27/2016 Sb. Je však nutné vzít v úvahu fakt, že minimální doporučená úroveň očekávaných výsledků učení je konkretizací OVU stanoveného v RVP ZV a to musí být ze ŠVP zřejmé. Rozpracování této úrovně v podobě školních OVU do ročníků je, tak jako doposud, ve vaší kompetenci.