Jaký je časový horizont pro jednotlivé úrovně v předmětu – Na začátku, Na cestě, Splněno? Kdy má žák jednotlivé úrovně dosáhnout?
U každého OVU je jako metodická podpora popis fází, kterých by měli žáci postupně dosahovat. Popisu fází využívají učitelé při průběžném vyhodnocování postupu žáků k OVU. V uzlových bodech pak učitelé hodnotí dosažení OVU.
Každý uzlový bod zahrnuje v rámci metodické podpory popis tří fází zvládnutí OVU:
- Začátek: Fáze, ve které žák zvládl základní aspekty dané problematiky. Jeho postoje, dovednosti a znalosti nejsou zatím plně rozvinuté.
- Na cestě: Fáze, ve které žák postupuje k úplnému zvládnutí obsahu vzdělávání, přičemž dále rozvíjí své postoje, dovednosti a znalosti.
- Splněno: Fáze, ve které žák dosáhl očekávaného výsledku učení v daném uzlovém bodě a má plně zvládnuté požadované postoje, dovednosti a znalosti.
Popis fáze „Splněno“ specifikuje očekávanou úroveň osvojení OVU žákem. Slouží učiteli jako vodítko, jak rozpoznat, že žák již daného OVU dosáhl, nebo v jakém rozsahu si OVU osvojil. Tento popis zároveň odpovídá na otázku, jak má učitel posoudit dosažení OVU.
Z uvedeného je patrné, že nelze obecně odpovědět na otázku časových horizontů jednotlivých fází. Pokládat si tuto otázku je důležité jednak při plánování, tedy při tvorbě vzdělávacího obsahu ŠVP pro jednotlivé předměty a ročníky, což je v kompetenci školy a také při plánování konkrétního školního roku s konkrétní třídou, což je plně v kompetenci konkrétního učitele. Navíc se dá očekávat, že žáci nebudou jednotlivými fázemi procházet stejně rychle a ani si nesvojí vzdělávací obsah ve stejném rozsahu.
To, co lze na úrovni RVP ZV k jednotlivým fázím připomenout je jejich návaznost při postupném procházení konkrétními fázemi jednotlivými žáky.