Dobrý den, rád bych se zeptal, jak se díváte na hodnocení OSV. Jak hodnotit OVU OSV jako např. \”Rozpozná základní emoce a potřeby své i druhých lidí a zkouší uplatnit vnímavost k nim ve svém jednání\” (CSP-OSV-002-ZV5-004) nebo \”Uplatňuje efektivní strategie sociální komunikace a řešení konfliktu v modelových situacích.\” (CSP-OSV-002-ZV9-008). Budu poněkud anticipovat odpověď a dopředu uvedu své obavy. Slovním hodnocením? (Pokud mám OSV jednou za 14 dní a mám 31 dětí ve třídě, OSV učím v mnoha třídách, mám vůbec problém si je zapamatovat jménem, natož, abych po pár hodinách OSV dokázal každému odpovědně a výstižně poskytnout písemné formativní hodnocení (aby to nebylo jen formální, to asi nechceme)). Navíc mám strach, abychom v OSV nehodnotili osobnostní kvality, výchovu a rodinné zázemí (děti z funkčních milujících rodin mají emoční a sociální kompetence na výši, ostatní děti nikoli a to by mohlo mít vliv i na případnou známku). Měli bychom přece hodnotit, co se žáci naučili, ne jací jsou (z domova). Dávat všem jedničky \”za účast\” je nepedagogické. Proto bych se rád zeptal: i když se tu někde v jiných dotazech píše, že se jedná o státní = placené vzdělání a to musí být hodnoceno, neuvažuje se konečně jednou, že bychom měli předmět a nemuseli ho známkovat/slovně hodnotit? Že by v OSV zkrátka stačila ústní zpětná vazba a ústní reflexe, která nebude zaznamenána – i proto, aby to nikoho netraumatizovalo? S výjimkou u OSV? Případně bych byl moc rád za návrh funkčního spravedlivého a netraumatizujícího hodnocení osobnostních a sociálních kompetencí, kterými se OSV zabývá a jak by to pak mělo na vysvědčení vypadat. Děkuji. 

Děkujeme za Váš dotaz, který se týká hodnocení OSV. Základní věci týkající se hodnocení najdete v jedné kapitole textu “Didaktika osobnostní a sociální výchovy” (Valenta Josef). Jistě k tomu ale lze dodávat další možnosti a zkušenosti. V rámci OSV je klíčová zpětná vazba poskytovaná v rámci reflexe aktivit přímo ve výuce. Žáci mohou být zapojeni do sebehodnocení rozvoje v socio-emoční oblasti, to vše může být využito v popisné zpětné vazbě využívající kritéria nebo slovní popis reflektující posun žáka. Čtvrtletní hodnocení může více vycházet ze sebereflexe žáků, pololetní může shrnovat postřehy učitele. Vzhledem k tomu, že se jedná o opakovaný dotaz, máme v plánu se jím dále zabývat, a na základě diskuse s kolegy hledat možná řešení.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798