Obracím se na Vás s následujícími dotazy: Vedení naší školy trvá na tom, že do ŠVP musí být zařazena všechna témata, která jsou obsažena v RVP, i když škola nemá materiální podmínky k praktické činnosti (plavání, bruslení, lyžování) a máme daná témata odučit teoreticky, aby inspekce byla spokojena, protože jsme dodržely RVP. Náš návrh kolegia učitelů TEV je jiný, zasíláme Vám k posouzení ŠVP námi vypracovaný. Moc Vás prosíme o sdělení, zda uvedený ŠVP splňuje všechny požadavky RVP. Uvedený ŠVP je sestaven s ohledem na princip maximalizace praktické činnosti v hodinách TEV. 1) Lze ŠVP upravovat podle skutečných možností, prostor a vybavení konkrétní školy? (např. v oblasti vzdělávání pro zdraví nemáme možnost bruslení, nezařazuji ho do ŠVP, naopak posiluji např. atletiku) 2) Je nutné místo pohybových aktivit vyučovat bruslení nebo plavání teoreticky v učebně jen kvůli naplnění RVP? 3) Pokud je uveden v ŠVP týdenní lyžařský kurz, musí ho hradit žákům škola? Bylo nám sděleno, že ho tam nemůžeme mít, jelikož si ho hradí žáci sami. Jedná se o RVP oboru středního vzdělávání s maturitní zkouškou Hotelnictví 65-42M/01, učňovské obory a nástavbová studia. Osobně jsem se domníval, že ŠVP zpracované týmem učitelů je prostředkem k diferenciaci škol.

Ad 1)
V Rámcovém vzdělávacím programu Vámi uvedeného oboru 65-42M/01 je na s. 40 odstavec označený hvězdičkou, který stanovuje některé aspekty zařazení učiva do učebních osnov tělesné výchovy: „Tělesná výchova bude realizována ve vyučovacím předmětu, sportovních kurzech, dnech (např. plavání, bruslení, hry, turistika) a jiných organizačních formách a podle možností a podmínek (materiální podmínky, zájmy žáků, klimatické podmínky, podíl chlapců a dívek, zdravotně oslabení žáci apod.).“ Platí i pro jiné RVP.
Tato poznámka týkající se respektování podmínek se vztahuje k tematickým okruhům učiva na s. 42 a 43 Plavání, Bruslení a Lyžování (rovněž označené hvězdičkou).
Z naznačeného vyplývá, že při tvorbě učebních osnov bere škola (učitel TV) v úvahu především podmínky pro výuku a podle nich sestavuje konkrétní učební osnovu pro daná témata učiva. Váš postup, kdy omezujete výuku témat, pro něž nemáte podmínky, a posilujete jiná, je zcela v pořádku.
Poznámka:
Podobně by bylo vhodné postupovat i u témat, která nejsou označena hvězdičkou, ale prokazatelně nejsou na škole vhodné podmínky. Např. na škole není vhodné doskočiště – škola nezařazuje skok do výšky jako celek, ale věnuje se průpravným cvičením pro rozvoj odrazových schopností. Současně usiluje o doplnění vybavení.

Ad 2)
Odpověď na otázku 2 částečně vyplývá z odpovědi na otázku 1. Teoretická výuka nahrazující rozvoj pohybových dovedností je zcela formální a jde proti smyslu tělesné výchovy rozvíjet pohybové dovednosti a vztah k pohybovým aktivitám. Doporučuji pouze v rámci informací o bezpečnosti v tělesné výchově (nebo v péči o zdraví) informovat o zásadách bezpečnosti při plavání, bruslení atd. Jinak je vhodné věnovat se v maximální možné míře jiným pohybovým aktivitám.

Ad 3)
Vymezení lyžařského kurzu v učebních osnovách nesouvisí s tím, kdo kurz hradí. Podobně by v učebních osnovách nemohly být další aktivity, které si žáci hradí v rámci jiných vyučovacích předmětů – návštěvy divadel, muzeí, koncertů, výstav, vlastivědných zájezdů atd. Jde o záležitost organizační, ne obsahovou. Někde v charakteristice ŠVP (nebo vyučovacích předmětů) by mělo být uvedeno, co a z jakých důvodů škola nemůže finančně zajistit a co si hradí žáci. Případně, jak škola pomáhá snížit náklady na akce (dohody se sponzory, možnost půjčit žákům lyže atd.).
Zařazení vzdělávacího obsahu do učebních osnov (včetně lyžařského kurzu) má smysl především v tom, že informuje (rodiče, žáky, zřizovatele, ČŠI) o rozsahu, úrovni a jiných souvislostech výuky. V tělesné výchově je to také legislativní otázka bezpečnosti. Pokud v učebních osnovách nejsou vymezeny činnosti, při nichž může dojít k úrazu, je to pro školu vždy vážný právní problém, protože de facto provádí se žáky činnosti, které nemá v oficiálním vzdělávacím dokumentu – v ŠVP.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798