Ad 1)
V Rámcovém vzdělávacím programu Vámi uvedeného oboru 65-42M/01 je na s. 40 odstavec označený hvězdičkou, který stanovuje některé aspekty zařazení učiva do učebních osnov tělesné výchovy: „Tělesná výchova bude realizována ve vyučovacím předmětu, sportovních kurzech, dnech (např. plavání, bruslení, hry, turistika) a jiných organizačních formách a podle možností a podmínek (materiální podmínky, zájmy žáků, klimatické podmínky, podíl chlapců a dívek, zdravotně oslabení žáci apod.).“ Platí i pro jiné RVP.
Tato poznámka týkající se respektování podmínek se vztahuje k tematickým okruhům učiva na s. 42 a 43 Plavání, Bruslení a Lyžování (rovněž označené hvězdičkou).
Z naznačeného vyplývá, že při tvorbě učebních osnov bere škola (učitel TV) v úvahu především podmínky pro výuku a podle nich sestavuje konkrétní učební osnovu pro daná témata učiva. Váš postup, kdy omezujete výuku témat, pro něž nemáte podmínky, a posilujete jiná, je zcela v pořádku.
Poznámka:
Podobně by bylo vhodné postupovat i u témat, která nejsou označena hvězdičkou, ale prokazatelně nejsou na škole vhodné podmínky. Např. na škole není vhodné doskočiště – škola nezařazuje skok do výšky jako celek, ale věnuje se průpravným cvičením pro rozvoj odrazových schopností. Současně usiluje o doplnění vybavení.
Ad 2)
Odpověď na otázku 2 částečně vyplývá z odpovědi na otázku 1. Teoretická výuka nahrazující rozvoj pohybových dovedností je zcela formální a jde proti smyslu tělesné výchovy rozvíjet pohybové dovednosti a vztah k pohybovým aktivitám. Doporučuji pouze v rámci informací o bezpečnosti v tělesné výchově (nebo v péči o zdraví) informovat o zásadách bezpečnosti při plavání, bruslení atd. Jinak je vhodné věnovat se v maximální možné míře jiným pohybovým aktivitám.
Ad 3)
Vymezení lyžařského kurzu v učebních osnovách nesouvisí s tím, kdo kurz hradí. Podobně by v učebních osnovách nemohly být další aktivity, které si žáci hradí v rámci jiných vyučovacích předmětů – návštěvy divadel, muzeí, koncertů, výstav, vlastivědných zájezdů atd. Jde o záležitost organizační, ne obsahovou. Někde v charakteristice ŠVP (nebo vyučovacích předmětů) by mělo být uvedeno, co a z jakých důvodů škola nemůže finančně zajistit a co si hradí žáci. Případně, jak škola pomáhá snížit náklady na akce (dohody se sponzory, možnost půjčit žákům lyže atd.).
Zařazení vzdělávacího obsahu do učebních osnov (včetně lyžařského kurzu) má smysl především v tom, že informuje (rodiče, žáky, zřizovatele, ČŠI) o rozsahu, úrovni a jiných souvislostech výuky. V tělesné výchově je to také legislativní otázka bezpečnosti. Pokud v učebních osnovách nejsou vymezeny činnosti, při nichž může dojít k úrazu, je to pro školu vždy vážný právní problém, protože de facto provádí se žáky činnosti, které nemá v oficiálním vzdělávacím dokumentu – v ŠVP.