Realizace finanční gramotnosti formou průřezového tématu není vhodná. U průřezového tématu se v ŠVP uvádí pouze zařazení tematických okruhů do ročníků. U finanční gramotnosti, která je nově součástí vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět a Výchova k občanství, je v ŠVP potřeba vzdělávací obsah doplnit přímo do učebních osnov vyučovacích předmětů, tzn. že musí být upravena charakteristika vyučovacího předmětu, dále je potřeba upravit vzdělávací obsah (tzn. distribuce příslušného učiva a odpovídajících školních očekávaných výstupů do ročníků). Případně je potřeba upravit školní učební plán, pokud v souvislosti s finanční gramotností uvažujete o navýšení časové dotace v některých vyučovacích předmětech.
Finanční gramotnost může být integrována i do jiných vyučovacích předmětů nebo je možné vytvořit nový vyučovací předmět zaměřený přímo na finanční gramotnost. V obou případech musí jít ale o povinný předmět, který je uveden v ŠVP v učebním plánu, který má své učební osnovy a který je také uveden na vysvědčení.
Propojení finanční gramotnosti s průřezovými tématy je ve výuce samozřejmě možné.