Problematiku bezpečné komunikace prostřednictvím elektronických médií je vhodné zařazovat do výuky především v ročnících a ve vyučovacím předmětu, který vychází ze vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie, to je většinou v 5. a 6. ročníku.
V metodickém materiálu na stránkách
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/16451/PODKLADY-K-VYUCE-TEMAT-OCHRANY-CLOVEKA-ZA-BEZNYCH-RIZIK-A-MIMORADNYCH-UDALOSTI-V-ZAKLADNICH-SKOLACH.html/
jsou k tomu uvedena následující témata:
5. ročník
nebezpečí internetu
6. ročník
prevence rizik fyzického a duševního násilí spojených s internetem (osobní bezpečí na internetu, ochrana soukromí, ochrana osobních dat, cizí lidé, anonymita, ohrožení, násilí, psychické týrání, kyberšikana a její možné dopady)
Výuka se žáky by měla v podstatě vést k tomu, že budou znát a používat následující pravidla bezpečného chování na internetu:
1. Nedávej nikomu adresu ani telefon! Nevíš, kdo se skrývá za obrazovkou!
2. Neposílej nikomu po internetu svoji fotografii, nikdy nevíš, kde se může objevit, nesděluj svůj věk!
3. Udržuj heslo své internetové schránky v tajnosti, nesděluj ho ani kamarádovi!
4. Nikdy neodpovídej na neslušné, hrubé nebo vulgární e-maily nebo vzkazy!
5. Nedomlouvej si schůzku po internetu, aniž bys o tom řekl alespoň jednomu z rodičů!
6. Když s někým nechceš komunikovat, nekomunikuj! Při používání webové kamery buďte obezřetní. Kdokoli může na druhé straně hovor nahrávat!
7. Pokud Tě nějaký obrázek nebo e-mail šokuje: okamžitě opusť webovou stránku, svěř se dospělému, pokud Tě internet vyděsí nebo přivede do rozpaků!
8. Nesdělujte informace o tom, kde se pohybujete nebo že odjíždíte např. na dovolenou
9. Nedej šanci virům. Neotevírej přílohu zprávy, která přišla z neznámé adresy!
10.Nevěř každé informaci, kterou na internetu získáš! Než cokoli potvrdíš, přečti, co potvrzuješ (podmínky)!
Vzhledem k tomu, že žáci dnes používají mobil a počítač prakticky od 1. ročníku ZŠ je dané téma součástí učiva i ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Je tedy vhodné některá poučení a praktické návyky zařazovat do výuky (i režimu školy) už v nejnižších ročnících. Ve výše zmíněném materiálu MŠMT je např. už ve 2. ročníku téma: bezpečné chování v různých životních situacích, v různém prostředí a při různých činnostech. Jde sice o téma obecnější, ale dají se do něj dobře zařadit některá poučení o tom, jak správně a bezpečně komunikovat prostřednictvím elektronických médií. Např.:
– Víš, kdo tě poslouchá, když mluvíš do mobilu?
– Jsou informace, které sděluješ nahlas určené všem, kdo tě slyší?
– Co je vhodné psát do SMS zpráv?
– Jak chráním mobil, aby si nemohl kdokoli číst mé zprávy?
– Jak a proč chránit svá osobní data?
– Respektuji soukromí (osobní mobily, počítače, jiné informace) jiných.
– Ochrana informací pomocí hesel. Atd.
Je potřeba už v tomto věku postupně směřovat k výše uvedenému desateru při každé příležitosti, kdy žáci pracují s informacemi, na internetu atd.
Existuje řada webových stránek, kde učitelé mohou načerpat další vhodné aktuální informace.
Např.:
http://www.bezpecnyinternet.cz
http://www.seznamsebezpecne.cz/ aj.