Měli bychom nově vyučovat obor Ekonomika a podnikání, který jsme převzali po zaniklé škole, a to v denní i dálkové formě. Vzhledem k tomu, že s dálkovou formou nemáme zkušenosti, chtěla jsem se zeptat k způsobu vykonávání učební praxe a souvislé praxe u dálkového studia – jak je správné organizovat učební praxi ? Dá se nastavit formou bloku např. 6 hodin v jeden konzultační den ? A dále k souvislé praxi – student by neměl absolvovat souvislou praxi na pracovišti, kde je zaměstnán, pokud je jeho práce stejná nebo příbuzná s oborem, který studuje nebo je to naopak výhoda, kdy se dá potvrzení zaměstnavatele akceptovat jako splnění předepsané délky praxe ?
Poslední dotaz se týká případného krácení hodin v učebním plánu – pokud dobře chápu, hodiny nastavené v učebním plánu denního studia násobím 10 a získám počet hodin za studium, vyděleno 5 u pětiletého dálkového studia mi ukáže počet konzultací na rok. Dodržením přepočtu všech hodin bych se ale dostala na cca 25O hodin konzultací na rok, mělo by jich však být od 200 do 220 max. Mohu tedy počty hodin u některých předmětů přepočítat na nižší, abych se do limitu 220 konzultací / rok vešla, přestože se tak dostanu do určitého rozporu s v ŠVP denního studia stanoveným počtem hodin ? Předpokládám, že minimální počty hodin daných RVP a vzdělávací oblasti a obsahové okruhy jsou samozřejmě závazné.
Snad jen ještě jeden dotaz k dennímu studiu – zaniklá škola měla ve zvyku dávat do prvních tří let studia svým žákům tři týdny navazující souvislé praxe a tím nahrazovali učební praxi, kterou jinak neučili během roku v týdenních dotacích. Je to správný – možný způsob, můžeme v něm pokračovat nebo mám trvat na zařazení učební praxe do týdenního vyučování, např v dotaci 2-2-2 během tří let a jako souvislou nechat pouze předepsanou 4 týdenní praxi?
Ano, učební praxi můžete sloučit do bloku.
Žák může při dálkovém studiu absolvovat odbornou praxi na svém pracovišti, ale nesmí jako odbornou praxi počítat to, co je předmětem jeho běžné činnosti. Žádné potvrzení zaměstnavatele nemůže osvobodit žáka od vykonání odborné praxe.
Co se týče konstrukce učebního plánu pro dálkové vzdělávání, tak přepočet je orientační. Při stanovení počtu vyučovacích hodin doporučujeme zohlednit, zda se jedná o předměty, jejichž učivo si lze osvojit samostudiem, nebo zda vyžaduje nácvik pod vedením učitele nebo v odborných učebnách a dílnách. Zcela vypustit můžete oblast vzdělávání pro zdraví.
Otázku slučování učební praxe do bloků o délce tří týdnů v denním studiu je potřeba posuzovat velmi citlivě. Záleží na tom, co všechno je předmětem této učební praxe. Zjednodušeně, pro účetnictví to potřeba není, pro zemědělství to důležité být může – zde záleží na profilující části ŠVP a také na tom, jestli se učební praxe děje mimo školní prostory. Nedoporučujeme slučování do bloku v prvním ročníku, kdy jsou znalosti žáků z odborných předmětů ještě na nízké úrovni.