ŠVP má být otevřený a „živý“ dokument, který reaguje nejen na požadavky státu, ale zohledňuje i potřeby a zájmy žáků a možnosti školy. Škola by měla usilovat o zařazení plaveckého výcviku jako zdravotně prospěšné činnosti i významné životní dovednosti a snažit se o získání finančních prostředků na jeho realizaci. Pokud však prostředky pro dané období nezíská, nebo není bazén dočasně k dispozici, není možné usilovat o výuku za každou cenu.
Proto je Vaše úvaha správná a jediná možná. Na dotaz tohoto typu doporučujeme – zařadit plavecký výcvik do ŠVP v optimálním rozsahu s poznámkou (v charakteristice učebních osnov tělesné výchovy a v poznámkách k učebnímu plánu), že pokud škola není schopná z finančních či jiných důvodu plavecký výcvik zajistit, má ředitel školy právo plavecký výcvik v konkrétním školním roce (ročníku, třídě) zrušit či odložit. Je vhodné také v ŠVP poznamenat, čím bude v daném případě zrušená plavecká výuka nahrazena.
Podobně je možné v ŠVP plánovat i jiné sezónní sporty. Také bruslení či lyžování jsou pohybové aktivity, které jsou do značné míry závislé na počasí, financích atd.