Musí každý vyučovací předmět rozvíjet všech šest klíčových kompetencí? A musí každý předmět rozvíjet ve všech klíčových kompetencích i všechny dílčí kompetence, tak jak je formuluje RVP G? Např. klíčová kompetence k učení přináší 4 dílčí kompetence, musí tedy fyzika rozvíjet všechny čtyři?

Aby absolventi školy dosáhli dobré úrovně u všech šesti klíčových kompetencí, které jsou uvedeny v rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (RVP G), je cílem každé školy. Některé klíčové kompetence žáků mohou rozvíjet všichni učitelé bez ohledu na konkrétní vyučovací předmět. K tomu slouží výchovné a vzdělávací strategie na úrovni školy, které musí být ve školním vzdělávacím programu (ŠVP) popsány. Jednotlivé předměty ale nemusí rozvíjet všechny klíčové kompetence stejnou měrou, ani všechny úrovně prioritních klíčových kompetencí pro daný předmět (fyzika tedy nemusí rozvíjet všechny čtyři úrovně kompetence k učení). Učitelé by se však měli snažit nalézt a uplatňovat maximum takových postupů, které co nejvíc podpoří rozvoj kompetencí. V tomto případě hovoříme o výchovných a vzdělávacích strategiích na úrovni předmětu. Tyto strategie musí být rovněž v ŠVP popsány.
Oba typy výchovných a vzdělávacích strategií by měly být nastaveny tak, aby umožnily rozvíjet klíčové kompetence žáků v plné šíři, aby výsledky vzdělávání byly co nejlépe a co nejdéle využitelné v dalším vzdělávání jedince, v jeho osobním i profesním životě.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798